تاریخجه تیم های ملی و باشگاه فوتبال

تاریخچه باشگاه فوتبال منچستر سیتی

تاریخچه باشگاه فوتبال منچستر سیتی (به انگلیسی: Manchester City Football Club) یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای در لیگ برتر انگلستان است که در شهر منچستر قرار دارد. این تیم در سال 1880 با نام سنت مارک تأسیس شد. در سال 1894 به نام فعلی منچستر سیتی تغییر نام داد.

اوج قدرت منچستر سیتی مربوط به سالهای 2016 تا 2020 است که بازیکنانی هم چون کوین دی بروینه، سرخیو آگوئرو، رحیم استرلینگ، ادرسون، داوید سیلوا و با مربیگری پپ گواردیولا در این مدت در سیتی حضور دارند و منچستر سیتی بخش اعظمی از جام‌های خود را در این سال‌ها به دست آورده‌است.

تاریخچه باشگاه منچسترسیتی
تاریخچه باشگاه فوتبال منچسترسیتی

در سال 2008 این شیخ منصور بود که سیتی را از تاکسین شیناواترا خریداری کرد و با سرمایه گذاری خود جان تازه ای به این تیم بخشید.

منچسترسیتی در دو سال متوالی قهرمان لیگ انگلیس شد و دارای اسطوره‌های فراوانی می‌باشد.در لیگ قهرمانان اروپا در فصل 14 – 2013 به عنوان تیم دوم از گروه خود صعود کرد اما در مرحله حذفی توسط بارسلونا حذف شد؛ در سال 2016 به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان رسیدند و توسط رئال مادرید حذف شدند. در سال 17 – 2016 در مرحله یک‌هشتم نهایی به موناکو باخت و از صعود به یک چهارم نهایی بازماند. این اولین باری بود که پپ گواردیولا با تیمش در مرحلهٔ یک‌هشتم نهایی حذف می‌شود و در دو سال بعد این تیم در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا توسط دو تیم انگلیسی لیورپول و تاتنهام حذف شد.

در سال 2020 هم در یک چهارم نهایی توسط لیون حذف شد و از صعود به مرحله نیمه نهایی بازماند. منچسترسیتی تنها تیم تاریخ لیگ برتر است که موفق به کسب 3 گانه داخلی میشود.

منچستر سیتی در سال 2015 به عنوان تیم پنجم جهان از نظر بالاترین درآمد در جهان فوتبال با درآمد سالانه از 463٬500٬000 € بوده‌است. در سال 2016 مجله فوربس تخمین زده‌است که منچسترسیتی در رده ششم باارزش‌ترین باشگاه فوتبال در جهان به ارزش 1.92 بیلیون دلار قرار دارد.

تاریخچه باشگاه فوتبال منچسترسیتی
تاریخچه باشگاه فوتبال منچسترسیتی

تاریخ تاسیس باشگاه منچسترسیتی

منچستر سیتی از قدیمی ترین تیم های تاریخ فوتبال است که در سال 1880 تاسیس شد و از لحاظ تاریخ تاسیس باشگاه های کمی هستند که از سیتی قدمت بیشتری داشته باشند. از میان باشگاه های بزرگ و پر افتخار امروزی تنها باشگاه همشهری سیتیزن ها یعنی منچستر یونایتد است که قدیمی تر است و تنها دو سال قبل از منچستر سیتی و در سال 1878 تأسیس شده است.

اولین قهرمانی تاریخ منچسترسیتی

23 آوریل سال 1904 در مقابل جمعیتی بالغ بر 60 هزار نفر بیلی مردیث تک گل فینال جام انگلیس را به ثمر رساند تا قهرمانی را برای آبی های منچستر به ارمغان آورد‌.در میان تمامی باشگاه های بزرگ و قدرتمند امروزی تنها 3 باشگاه تاتنهام 1901 (جام حذفی)، لیورپول 1901 (لیگ انگلستان) و میلان 1901 ( لیگ ایتالیا) توانستد زودتر از سیتی نخستین جام خود را کسب کنند و بسیاری از باشگاه هایی مانند اینتر، رم، چلسی، فیورنتینا، دورتموند، پاریسن ژرمن، لیون، موناکو، آتلتیکو مادرید، والنسیا و بسیاری دیگر از باشگاه ها حتی در زمان کسب اولین جام سیتی تأسیس نشده بودند!

این اولین قهرمانی حرفه‌ای فوتبال برای یک تیم منچستری بود.تا قبل از قهرمانی منچسترسیتی در جام انگلیس؛ ورزش اول شهر منچستر راگبی بود.اما این جام، فوتبال را به صدر فرهنگ مردم شهر منچستر رساند.به عبارتی میتوان گفت:اینکه امروزه شهر منچستر به عنوان یکی از پایتخت‌های فوتبال شناخته شده است؛ مدیون تیمی به نام منچسترسیتی و سوپراستاری به نام بیلی مردیث هستیم.

تاریخچه باشگاه فوتبال منچسترسیتی
تاریخچه باشگاه فوتبال منچسترسیتی در عرصه سه

اولین قهرمانی در لیگ انگلستان

در فصل 1936 – 37 منچسترسیتی توانست برای اولین بار قهرمان لیگ انگلستان شود، در پایان این فصل آرسنال در رده سوم، چلسی رده سیزدهم، لیورپول رده هجدهم قرار گرفتند و منچستریونایتد به دسته پایین تر سقوط کرد.

هوادارها

رکورد پر تماشاگر ترین بازی خانگی در تاریخ انگلستان را منچستر سیتی در سال 1934در یک چهارم نهایی جام حذفی و در جریان پیروزی یک برصفر مقابل استوک سیتی در ورزشگاه خانگی خود یعنی ماین رود با 84569 نفر (که تا 88000نفر هم روایت شده) به ثبت رساند آن هم در حالی که ظرفیت ورزشگاه ماین رود35000نفر به صورت نشسته بود.

در شهر منچستر نیز منچستر سیتی همواره محبوب مردم فقیر نشین و کارگر نشین بوده و در این شهر بر خلاف همشهری خود منچستریونایتد که تیم اشراف زادگان و پولداران شهر به حساب میامد هوادار بیشتری داشته است و دارد.جالب است بدانید که طولانی ترین حضور در استادیوم هم متعلق به منچستر سیتی است.

دو خواهر 103 و 99 ساله سیتیزنی، 87 سال پیش اولین بلیط بازی های منچستر سیتی را خریداری کردند و پس از آن و تا به امروز به صورت 87 سال مداوم بلیط بازی های خانگی فصل سیتی را تهیه کرده و در استادیوم حضور میابند و رکورد طولانی ترین حضور در استادیوم را با 87 سال در اختیار سیتیزن ها قرار دادند.

افتخارات تا قبل از دوران افت

منچسترسیتی تا سال 1970 میلادی جزو قدرت های فوتبال انگلستان و جهان به شمار میرفت. از اوایل دهه ی 70 و به علت بدهی و مشکلات مالی منچستر سیتی به تدریج بازیکنان و قدرت خود را از دست داد و وارد افت شد. تا قبل از سال 70 میلادی و آغاز دوران افت سیتی این تیم از بسیاری باشگاه های قدرتمند و بزرگ امروزه فوتبال جام و افتخار بیشتری کسب کرده بود.

از باشگاه های بزرگ امروز تنها باشگاه های رئال مادرید، بارسلونا، آرسنال، یوونتوس، منچستر یونایتد، اینتر میلان، تاتنهام، آتلتیکو مادرید و آث میلان افتخارات بیشتری تا آن زمان از سیتی کسب کرده بودند.

تاریخچه باشگاه فوتبال منچسترسیتی
تاریخچه باشگاه فوتبال منچستر سیتی: ثروتمندترین باشگاه فوتبال انگلیس

دوران افت

اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 که تازه میرفت رقابت های اروپایی به رقابتی مهم تبدیل شود و تیم ها آن را جدی بگیرند منچستر سیتی وارد بحران مالی شد و مجبور به فروش بازیکنان خوب خود شد. کلید بحران مالی و افت منچستر سیتی پس از سال 1968 و پس از قهرمانی مقتدرانه ی خود در لیگ کلید خورد.

در آن سال سیتیزن ها بالاتر از همشهری خود منچستر یونایتد عنوان قهرمانی لیگ انگلستان را کسب کردند آن هم در حالی که همان فصل منچستر یونایتد قهرمان اروپا شد! تضعیف منچستر سیتی و بحران مالی در این تیم باعث شد تا سیتیزن ها که به عنوان قهرمان انگلیس از مدعیان اصلی جام قهرمانان اروپا به ‌شمار می رفتند در سال بعد در پلی آف این رقابت ها در مجموع با نتیجه دو بر یک از فنرباغچه ببازند و در کمال تعجب و به دلیل مشکلات درون تیمی، سیتی که سال گذشته بالاتر از قهرمان اروپا در لیگ قرار گرفته بود به دور گروهی این رقابت ها نرسد در حالی که شاید اگر مشکلات این تیم نبود تیم قهرمان سال قبل انگلستان تا مراحل پایانی این رقابت ها هم پیش میرفت.

اما دوران افت سیتی تازه آغاز شده بود. پس از اتمام فصل 70/71 منچستر سیتی تا 5 سال رنگ هیچ جامی را ندید. آن ها در سال 1976 قهرمان جام اتحادیه شدند و آخرین قهرمانی خود قبل از ورود شیخ منصور را به دست آوردند و به دوران افت بلند خود و 35 سال بی جامی وارد شدند.

سیتی به دلیل مشکلات مالی پس از دهه ی 70 میلادی و از دست دادن بازیکنان بزرگ خود کم کم به دوران افت وارد شد. همان دوران که کم کم رقابت های اروپایی برای تیم ها در حال اهمیت پیدا کردن بود افت سیتی آغاز شد و این افت باعث حسرت حضور سیتی که در لیگ از قهرمان اروپا بالاتر قرار گرفته بود در جام باشگاه‌های اروپا شد. اگر سهمیه بندی آن زمان جام باشگاه های اروپا مثل حالا بود سیتی قبل از افت حضور زیادی در رقابت های اروپایی داشت و حتی شاید مقام و جایگاهی هم در این جام کسب میکرد.

افت سیتی درست همان دوران که فوتبال نگاهی اقتصادی به خود گرفت و با ورود گسترده ی مطبوعات به سرعت در جهان محبوب شد، آغاز شد و شاید به دلیل اینکه افت سیتی مقارن با دوران فراگیری فوتبال در جهان بود این چنان کم توجهی به این تیم صورت میگیرد، قبل از این شاید خیلی ها به ورود مالک ثروتمند اماراتی به منچستر سیتی به چشم خوبی نگاه نکنند اما با توجه به گذشته ی سیتی و مشکلات مالی که روزگاری گریبان این تیم را گرفت، و این تیم را از سطح اول انگلستان و جهان جدا کرد طرفداران منچسترسیتی بیش از هر تیم دیگر حق داشتن چنین ثروتی را برای تیم خود داشته باشند.

دوران مالکیت جدید (شیخ منصور)

در سال ۲۰۰۸ این شیخ منصور بود که سیتی را از تاکسین شیناواترا خریداری کرد و باعث شد سیتی همچون تیم های لیگ انگلستان و جهان صاحب مالکی پولدار شود ، چند سال بیشتر طول نکشید که سیتی با صاحب شدن مالکی پولدار همچون سایر تیم ها، توانست یک دهه بر لیگ انگلستان حکمرانی کند، در این دهه سیتی جام های بسیاری بدست آورد و رکورد های تاریخی بی نظیری را به ثبت رساند (برای مثال میتوانیم به 100 امتیاز شدن سیتی در یک فصل و کسب تمام جام های داخلی ممکن در طول یک فصل اشاره کنیم) و توانست بیشترین امتیاز را در این دهه در بین تیم های انگلیسی بدست آورد.

اما با وجود یک دهه حکمرانی بر لیگ انگلستان، سیتی تا به امروز نتوانسته در اروپا به عنوان قهرمانی برسد، میتوان دلیل این ناکامی منچسترسیتی را سال ها دور بودن این تیم از سطح اول فوتبال (داخلی و بین المللی) دانست، دور بودن این تیم از سطح اول فوتبال که بدلیل مشکلات مالی هم بود، ضربه بدی به این تیم وارد کرده است ، اما با روندی که منچسترسیتی در پیش گرفته است طولی نمیکشد این تیم در اروپا هم به عناوین و قهرمانی های بسیار دست یابد.

دوران جدید باشگاه
دوران مالکیت جدید

تأسیس باشگاه منچستر سیتی

نقطه تأسیس باشگاه به آنا کانل همسر آرتور کانل معاون کشیش کلیسای سنت مارک در وست گارتن می‌رسد. در کتاب خدایا شکرت برای فوتبال نوشته پیتر لاپسن می‌خوانیم: در آن زمان وست گارتن یک منطقه فوق‌العاده محروم بود که در آنجا ازدحام جمعیت، آلودگی، فقر و کمبود بهداشت بیداد می‌کرد؛ و مردان منطقه به عیش و نوش و جرم و جنایت‌ها و آشوب‌های خیابانی و جنگ‌های داخلی شان که اصطلاحاً در آنجا می‌گویند اسکاتلینگ می‌پرداختند.

ما داریم در مورد 500 نفری صحبت می‌کنیم که در یک زمان درگیر این جنگ و جدل‌ها بودند_ مطبوعات محلی گزارش کرده بودند 250 نفر ما داریم در مورد جنگ‌ها صحبت می‌کنیم. آنا با دیدن زندگی بیهوده این افراد غمگین می‌شود و تصمیم می‌گیرد برای آن‌ها کاری انجام دهد تا مسیر زندگیشان تغییر کند.

آنا معتقد بود که با ایجاد باشگاه‌های ورزشی می‌تواند به بهبودی روحیه مردان جامعه کمک کند. او با کمک ویلیام بیستو و تامس گودبیهیر چند باشگاه رو تأسیس می‌کند که یکی از آن‌ها تیم کریکت سنت مارک بود. تیمی که بعدها بدل می‌شود به منچسترسیتی، یکی از یکه تازان فوتبال در قرن جدید. در همین کتاب ما ستایش معاون اسقف شهر منچستر از آنا کانل رو می‌خوانیم، آن هم به این دلیل که این زن سبب تغییر و تحول عجیب و تازه‌ای که آن‌ها را به سمت وادی درستی سوق می‌داد، شد.

بعدها ما شاهد حضور بیلی مردیث در این تیم هستیم. مردی که از او به عنوان اولین سوپراستارهای تاریخ فوتبال یاد می‌شود… سوای بعد فنی و خلاقیت هاش ما بیلی مردیث رو بخاطر درگیری‌های منصفانه و اون ماجراهاش با اف ای می‌شناسیم و در نهایت رفتن بحث برانگیزش به منچستریونایتد. و سه تن دیگر نیز از سیتی راهی منچستر یونایتد میشند و اولین دوران درخشان منچستریونایتد با مردانی رقم می‌خورد که از تیم همشهری راهی منچستر یونایتد می‌شدند.

آکادمی منچستر سیتی

آکادمی باشگاه منچستر سیتی همواره یکی از بهترین آکادمی‌های تاریخ فوتبال را در اختیار خود داشته‌است. بازیکنان بزرگی هم چون استیون آیرلند، شان رایت فیلیپس، دنیل استوریج، میکا ریچاردز، دنیس سوارز، کاسپر اشمایکل در این آکادمی پرورش یافته‌اند.

پس از آن که شیخ منصور در باشگاه منچستر سیتی سرمایه‌ گذاری کرد این آکادمی با قدرت بیشتری به کار خود ادامه می‌دهد. شیخ منصور هزینه بسیار گزافی را برای ساخت بزرگ‌ترین مجموعه آکادمی دنیا را در شهر منچستر به دوش کشید.

فاز اول این پروژه آماده بهره‌برداری است و کمپ 200 میلیون پوندی این باشگاه یکی از مجهزترین کمپ‌های تمرینی در دنیای فوتبال می‌باشد که شامل این امکانات است:

  • بیش از 80 هکتار وسعت این کمپ می‌باشد.
  • دارای یک ورزشگاه به ظرفیت 7000 نفر
  • 17 زمین چمن با کیفیت
  • مراکز رسانه‌ای جدید و پیشرفته
  • آموزش حرفه‌ای به مربیان 200 مدرسه فوتبال
  • پرورش 400 بازیکن جوان در هر سال
  • فضای تجاری و گسترش قلمروی شهری- میدان اصلی شهر!

بی شک تا چند سال آینده منچستر سیتی با کمک این مجموعه آکادمی خود می‌تواند درآمدزایی هنگفتی را داشته باشد و هم چنین دیگر نیازی به خریدهای گران‌قیمت ندارد و می‌تواند از آکادمی خود نهایت استفاده را ببرد.

ورزشگاه اتحاد باشگاه فوتبال منچسترسیتی

ورزشگاه شهر منچستر در منچستر انگلستان، که به دلایل اسپانسری، به ورزشگاه اتحاد نیز معروف است، ورزشگاه خانگی باشگاه فوتبال منچستر سیتی می‌باشد. به دلیل فعالیت‌های ساخت و توسعه، در فصل 2014/2015، ظرفیت ورزشگاه به 46708 نفر کاهش یافته‌است. از اوت 2015، ظرفیت آن به 62000 نفر افزایش پیدا خواهد کرد و این ورزشگاه به دومین ورزشگاه بزرگ فوتبال در انگلستان و نهمین ورزشگاه بزرگ در بریتانیا تبدیل خواهد شد.

ورزشگاه اتحاد باشگاه فوتبال منچسترسیتی

باشگاه منچسترسیتی انگلستان با امضای قرارداد 10 ساله با شرکت هواپیمای الاتحاد نام ورزشگاه خود را از ایستلندز به الاتحاد تغییر داد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا