کسب و کارها

تویسرکان، شهر طلای سبز ایران

تویسرکان بهشتی گم شده در استان همدان

تویسرکان شهرستانی در استان همدان است. گردو در کنار صنعت مبل و منبت این شهرستان مهمترین دارای های شهرستان تویسرکان هستند.

معرفی تویسرکان

تویسرکان یکی از 3 شهرستان مهم استان همدان بعد از شهرستان های همدان و ملایر است. این شهرستان از شمال با شهرستان همدان، اسدآباد و بهار، از شرق با شهرستان ملایر از غرب با شهرستان کنگاور (استان کرمانشاه) و از جنوب با شهرستان نهاوند همسایه است.

بیشتر ارتفاع شهرستان تویسرکان در قله الوند با 3574 متر (مرز مشترک با شهرستان همدان) و کمتر ارتفاع آن در روستای کارخانه با 1555 متر ارتفاع است. میانگین ارتفاع استان هم از سطح دریا 1784 متر است.

شهرستان تویسرکان از نظر تقسیم بندی به 3 شهر تویسرکان، سرکان و فرسفج و 2 بخش قلقل رود و بخش مرکزی تقسیم شده است. بر طبق سرشماری سال 1395 شهرستان تویسرکان دارای 105،738 هزار نفر است. رشد جمعیت این شهرستان 6/3 تخمین زده شده و تراکم جمعیت آن نیز 90 نفر در هر کیلومتر مربع گفته می شود.

مساحت شهرستان تویسرکان 1556 کیلومتر مربع و تقریبا 8 درصد مساحت استان همدان را در بر می گیرد.

تاریخچه شهرستان تویسرکان

قدمت شهرستان تویسرکان تقریبا 3 تا 4 هزار سال قبل از میلاد تخمین زده شده است که دلیل آن اشیاء یافت شده در تپه های باباکمال است. البته به رسمیت شناختن شکل فعلی تویسرکان به حوالی سال 1310 بر می گردد.

گفته می شود در گذشته این منطقه به رودلاور (رودآورد) شناخته می شده است که هم اکنون نام یکی از روستاهای این شهرستان است. رودلاور در گذشته از سه قصبه (آبادی بزرگ) به نام های توی، سرکان و شکان تشکیل می شده است. بعد از حمله ی مغول به رودلاور این بخش با تخریب هایی رو به رو شده که شهرستان تویسرکان روی این تخریب ها بنا شده است. از طرفی گفته می شود قصبه شکان نیز با یک زلزله مهیب تخریب شده است.

در منابع گذشته ذکر شده است که مردم تویسرکان مثل حال حاضر شیعه 12 امام هستند. گویش مردم این شهرستان از ترکی، فارسی، لری و لکی (زبان رایجی در برخی از اهالی غرب ایران) تشکیل شده است. سکندر امان الهی بهاروند (تاریخ شناس خرم آبادی) در نوشته ای گویش تویسرکانی، نهاوندی، بروجردی را در دسته گویش لری در مقابل گویش باختری که هر دو زیر زبان لری هستند قرار داده است.

چگونه تویسرکان را بهتر بشناسیم؟

اگر شما هم به شناختن و سفر به این بهشت مخفی ترغیب شدید، بهتر است برای دیدن اخبار تویسرکان، وضعیت آب و هوایی، امکان دیدنی و تفریحی، راه های رسیدن به این شهرستان و … به سایت 2serkan.ir مراجعه کنید. ضمنا در این سایت به راحتی می توانید مشاغل تویسرکان را مشاهده کرده و به راحتی به خرید سوغات و محصولات تویسرکان بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا