کسب و کارها

فرآیند تولید و چاپ لیوان کاغذی چگونه است؟

تولید ظروف‌ یک بار مصرف به خصوص ظروف یک بار مصرف کاغذی بازخورد خوبی برای تولیدکنندگان این حوزه داشت. همین امر باعث شده است که عده زیادی به این شغل روی بیاورند. یکی از رایج‌ترین ظروف یک بار مصرف کاغذی، لیوان‌های کاغذی هستند که به خاطر تنوع در استفاده‌ای که دارند‌ بیشتر از سایر ظروف کاغذی خریداری می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم ببینیم که فرایند تولید و چاپ لیوان‌های کاغذی یک بار مصرف چگونه است؟ با ما همراه باشید.

مروری بر مراحل ساخت لیوان کاغذی یک بار مصرف

لیوان‌های کاغذی دارای سه یا چهار مرحله اصلی در پروسه ساخت خود هستند. تعداد مراحل تولید آن‌ها معمولا بستگی به این دارد که تولید کننده قصد اضافه کردن چاپ به لیوان‌ها را داشته باشد یا نه. روش تولید لیوان‌های کاغذی اگر آن‌ها از نوع چاپ شده باشند، این است که پیش از برش و تا زدن باید مرحله چاپ اجرایی شود. چرا که بعد از این کارها دیگر چاپ کردن روی لیوان‌ها امکان‌پذیر نیست.

وقتی که چاپ روی لیوان‌های کاغذی انجام شود، این کاغذهای چاپ شده در قالب‌های خمیده، بریده شده و بعد از آن داخل دستگاه‌های بزرگی می‌روند که آن‌ها را به شکل لیوان‌های کاغذی تا کرده و لبه بالایی آن‌ها را خم می‌کند تا نوشیدن درون آن‌ها ساده‌تر باشد.

در آخرین مرحله از تولید لیوان‌های کاغذی، دستگاه‌ها کف لیوان کاغذی را به سمت داخل آن‌ها قرار داده و کف آن‌ها را دوباره تقویت می‌کنند تا ساختار لیوان‌های کاغذی محکم و بدون نشتی باشند.

دستگاه تولید لیوان کاغذی چیست و چطور کار می‌کند؟

تولید لیوان کاغذی بر اساس مصرف به دسته‌بندی‌های متعددی تقسیم می‌شود که تفاوت اصلی آن‌ها ظرفیت لیوان‌ها است. ظرفیت این لیوان‌ها بین 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …, 32 اونس است. برای تولید لیوان کاغذی از همان کاغذی بهره می‌گیرند که در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود. به دلیل تماس مستقیم لیوان کاغذی با مواد غذایی این کاغذها حتما استریل می‌شوند.

لیوان کاغذی از چند لایه مقاوم ساخته می‌شود و به همین خاطر است که در برابر گرما دوام و مقاومت خوبی دارد. همچنین این کاغذها از پلی‌اتیلن ساخته شده‌اند که برای محیط زیست خطری ندارد و خیلی سریع‌تر از پلاستیک استفاده شده در ظروف یک بار مصرف پلاستیکی، تجزیه می‌شوند. این مواد همچنین کمترین تاثیر مخرب و خطرناک را روی مواد غذایی می‌گذارند. جالب است بدانید که مقدار ماده‌ای که در یک لیوان کاغذی استفاده می‌شود، هم اندازه وزن مایعاتی است که قرار است در آن ریخته شود. همین امر باعث می‌شود که مایعات تمایلی به جذب به سمت بیرون نداشته باشند.

دستگاه‌های تولید کننده لیوان کاغذی زیاد بزرگ نیستند و شما در یک فضای 50 در 60 متری می‌توانید آن را جای دهید. برای اینکه سایر تجهیزات و مواد و قفسه ها را در کنار دستگاه قرار دهید، یک فضای 100 متری می‌تواند برای شما کافی باشد.

کشور کره و چین دستگاه تولید کننده ظروف یک بار مصرف را تولید می‌کنند. کشور ایران هم جز تولیدکننده این دستگاه‌هاست. این دستگاه‌ها به شکل استوک در بازار موجود هستند و به همین خاطر از رنج قیمتی متنوعی برخوردار هستند.

کارخانه‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند، دارای ماشین‌آلات نیمه فرمینگ هستند و قادرند ظروف پلی استایرن تولید کنند. استفاده از دستگاه‌های ترموفرمینگ نسبت به دستگاه‌های نیمه فرمینگ به صرفه‌تر هستند و برخی از تولیدکنندگان از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

دلایل چاپ لیوان کاغذی چه بود ؟

شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که چه دلایلی باعث چاپ لیوان کاغذی شد ؟ در اوایل قرن بیست در بسیاری از مکان های عمومی  مردم برای سرو آب از لیوانهای شیشه ای استفاده می کردند. لیوان های شیشه ای به دلیل استفاده مشترک در بین مردم باعث انتقال بیماری از شخصی به شخص دیگر می شد، طوریکه بسیاری از افراد به دلیل استفاده از این لیوان ها دچار بیماری شدند. در آن زمان دانشمندی بنام پروفسور داویسون تحقیقی انجام داد که نتیجه آن نشان داد استفاده از این لیوان های مشترک در مکان های عمومی باعث اثرات مرگباری خواهد شد. اولین بار شرکتی در آمریکا اقدام به تولید ظروف یکبار مصرف کرد و برای تست این لیوان ها آنها را در قطارهای مسافربری قرار داد، از آن پس دیگر از انتقال بیماری خبری نبود و همین مسئله باعث شد این لیوان ها مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گیرند و مردم به استفاده از ظروف یکبار مصرف علاقه مند شوند. بعد از آن به دلیل برتری هایی که ظروف یکبار مصرف کاغذی نسبت به نوع پلاستیکی داشت، تولید و چاپ لیوان کاغذی رونق گرفت.

تولید لیوان‌های کاغذی در چه مراحلی انجام می‌شود؟

در مرحله اول باید دستگاه تولید کننده لیوان کاغذی را تامین کنید.

سپس مواد اولیه مصرفی و کاغذی‌های پلی‌اتیلنی تهیه کنید که طرح‌های عمومی و برش خورده داشته‌ باشند.

بعد از وارد شدن رول کاغذ به دستگاه یک طرف آن روکش شده و یک لایه پلی‌اتیلن به آن اضافه می‌شود. در صورتی که تنها یک طرف کاغذ روکش‌دار شود، به آن سینگل و در صورتی که دو طرف روکش‌دار شوند، به آن دبل گفته می‌شود. برای لیوان‌های دوجداره از کاغذ‌های دبل استفاده می‌ شود.

بعد در صورتی که از کاغذهای برش خورده استفاده نکرده باشید، در این مرحله دستگاه برش زدن کاغذ را انجام می‌دهد.

قسمتی از کاغذ برای بدنه و قسمت دیگر برای تولید بخش زیرین لیوان استفاه می‌شود.

در نهایت طرح‌های دلخواهی روی صفحات کاغذ روکش‌دار چاپ می‌شوند.

در مرحله بعد بخشی از کاغذ برای تولید کاغذ بدنه ظرف یا همان استروک برش داده می‌شود.

سپس این قطعات برش داده شده و چاپ شده توسط دستگاه‌های تولید ظروف یک بار مصرف به صورت اتوماتیک و خودکار تولید می‌شوند.

هر دستگاه یک اپراتور دارد که کار او قرار دادن کاغذ استروک شده ظروف در قسمت ورودی دستگاه است.

این اپراتور همچنین وظیفه دارد که در طرف دیگر ظروف آماده شده را جمع‌آوری کند.

برای تولید کاغذ استروک و رول کف را داخل دستگاه جاسازی می‌کنند.

در آخرین مرحله لیوان تولید شده برای بسته بندی در کارتن‌ها قرار می‌گیرد.

در چندین سال اخیر به خاطره وجود بیماری های ویروسی محصولات کاغذی جایگاه خاصی در زندگی بشر پیدا کردند و تولیدات کاغذی در انواع لیوان کاغذی در اندازه های مختلف تولید شدند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند تولید و چاپ انواع لیوان های کاغذی می توانید به سایت sj-cup.ir مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا