کسب و کارها

راهنمای خرید کابینت آشپزخانه

انتخاب و خرید کابینت مناسب با چالش های بسیار زیادی همراه است؛ زیرا کابینت ها به صورت پیش ساخته خریداری نمی شوند. درواقع کابینت های آشپزخانه به وسیله یک فرد متخصص و متناسب با آشپزخانه و فضای شما سفارشی سازی می شود. همین موضوع نشان می دهد که بهتر است خرید و نصب کابینت به گونه ای انجام شود تا بیشترین بهره را از آن داشته باشید. در حال حاضر به دلیل کوچک بودن ابعاد اکثر آشپزخانه ها، افراد به دنبال کابینت هایی هستند تا بتوانند بهترین کارایی را داشته باشد؛ به همین دلیل قصد داریم در ادامه به راهنمای خرید کابینت آشپزخانه بپردازیم. نکاتی که در قسمت زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد در انتخاب یک کابینت مناسب تاثیرگذار است.

شناخت انواع کابینت آشپزخانه

زمانی که نسبت به انواع کابینت ها شناخت کافی داشته باشید می توانید با آگاهی بیشتر و هزینه مناسب تر کابینت مورد نیاز خود را خریداری کنید. در قسمت بالا با اهمیت کابینت آشنا شدید به همین دلیل قصد داریم در این قسمت با انواع کابینت ها آشنا شویم.

کابینت های تمام چوب

یکی از اصلی ترین انتخاب ها در آشپزخانه کابینت های تمام چوب محسوب می شوند. از چوب های مصرف شده در ساخت این کابینت ها می توان به راش، گردو، بلوط، افرا و ملچ اشاره کردف که تفاوت بسیار زیادی از لحاظ رنگ و طرح با یکدیگر دارند و انتخاب هر یک از آن ها به سلیقه کارفرما بستگی دارد. در نظر داشته باشید که کابینت های تمام چوب جز گران ترین مدل ها شناخته می شوند. حتی نوع چوب انتخابی نیز در قیمت کابینت تاثیرگذاراست؛ زیرا دوام و کارایی هر یک از ان ها با یکدیگر متفاوت بوده و از قیمت های مختلفی برخوردار هستند.

کابینت های روکش چوب

تنوع کابینت های روکش چوب بسیار بالا بوده و همین موضوع یکی از دلایل محبوبیت آن ها محسوب می شود. علاوه بر این بهتر است بدانید که قیمت تمام شده این کابینت ها در مقایسه با مدل های تمام چوب کمتر است. روکش های چوبی ورقه های نازکی با طرح های بسیار طبیعی هستند. زیبایی بصری این کابینت ها بالا بوده، اما در برابر حرارت و رطوبت مقاوم نیستند. این کابینت ها معمولا سنگین وزن هستند؛ زیرا از چوب ام دی اف یا نئوپان استفاده می کنند. در حال حاضر روکش های مصنوعی دارای طرح های بسیار کاربردی و پرفروش هستند، که تشخیص مصنوعی و طبیعی بودن آن ها بسیار دشوار است.

کابینت های هایگلاس

تصور مردم بر این است که کابینت های گلاس در دسته کابینت های براق قرار می گیرند. کابینت های گلاس به دلیل براقیت بالا یکی از متریال های پرطرفدار برای ساخت کابینت محسوب می شوند. به دلیل اینکه سطوح کابینت های گلاس شفاف و صیغلی است بازتاب نور را به خوبی انجام داده و تمیز کردن آن راحت تر است. در نظر داشته باشید که تمامی روکش های گلاس براق نیستند و مدل های دیگر اکلیلی، مات و طرح چوب نیز در این دسته قرار می گیرند و به نام گلاس شناخته می شوند. در تشخیص کیفیت کابینت های هایگلاس بهتر است بدانید که هرچه میزان موجی که در صفحه روکش وجود دارد کمتر باشد، جنس ام دی اف و نحوه پرس روکش کیفیت بالاتری دارد.

کابینت های ممبران

در کابینت های ممبران مغزی از جنس ام دی اف و روکش پی وی سی وکیوم می شود. در حال حاضر به دلیل اینکه این کابینت ها از لحاظ اقتصادی به صرفه هستند، جز کابینت های پرطرفدار شناخته می شوند. برخی از افراد تصور می کنند که این نوع کابینت ها کلاسیک هستند، اما هم به صورت کلاسیک و هم نئو کلاسیک قابل اجرا هستند.

نکات مهم برای انتخاب کابینت آشپزخانه

به دلیل اینکه اشپزخانه یکی از محیط های مهم شناخته می شود و بسیاری از نیازهای روزمره را برطرف می کند، باید قرارگیری و چیدمان کابینت به بهترین شکل صورت گیرد. ساخت و نصب کابینت با هزینه نسبتا بالایی صورت می گیرد، به همین دلیل بهتر است پیش از خرید به نکات مهم برای انتخاب کابینت مناسب اشاره کنیم:

توجه به قیمت کابینت

اولین و مهم ترین نکته در خرید کابینت استعلام و برآورد قیمت کابینت متناسب با بودجه مورد نظر شما است. البته بهتر است بدانید که در محاسبه قیمت خرید و نصب کابینت چالش های بسیار زیادی وجود دارد و شما نمی توانید متراژ مورد نظر را با یک متر کابینت ضرب کنید. تک تک قسمت های مختلف کابینت آشپزخانه دارای فرمول های مجزا و مخصوصی هستند و باید محاسبه بر اساس هر یک از فرمول ها و به طور جداگانه ای انجام شوند. در صورتی که نسبت به روش های انجام محاسبه شناخته کافی دارید، می توانید پیش از خرید انجام دهید تا کلاه سرتان نرود.

توجه به طرح درب کابینت

انتخاب مناسب درب ها تاثیر بسیار زیادی بر نمای کلی کابینت ها و فضای آشپزخانه دارد؛ به همین دلیل یکی از نکات مهم در خرید کابینت انتخاب طرح درب مورد نظر و مناسب است. از مدل های درب کابینت می توان به درب های قاب دار که برای سبک کلاسیک مناسب است و پانل های فلت که برای سبک مدرن طراحی می شود، اشاره کرد. در کابینت های مدرن استفاده از دستگیره های مخفی به صورت فلت طراحی می گردد.

توجه به جنس کابینت

معمولا صفحه های کابینت بیشترین میزان تماس را با حرارت و رطوبت دارد، به همین دلیل مقاوم بودن جنس کابینت حائز اهمیت است. به همین دلیل در بسیاری از مواقع ام دی اف و چوب پیشنهاد می شود و انتخاب نئوپان توصیه نمی شود. علاوه بر این روکش کابینت نیز باید مقاومت بالایی داشته و در برابر خط و خش آسیب نبیند. به عنوان مثال روکش های ملامینه پیشنهاد نمی شود؛ زیرا خش پذیر بوده و دارای فرسایش زود به هنگام است.

توجه به جا دار بودن کابینت

قفسه بندی مناسب و فضای کافی کابینت ها باعث می شوند تا چیدمان منظم تری داشته باشید. این نکته را در نظر داشته باشید که هرچه کشوها عریض تر باشند، امکان دستری به داخل آن راحت تر است. برای استفاده بهتر از فضای آشپزخانه انتخاب جزیره پیشنهاد می شود. انتخاب یک جزیره ساده در داشتن یک زندگی راحت تاثیرگذار است.از فواید کابینت های جزیره می توان به یک فضا برای نگهداری ظروف، جداسازی فضای بین آشپزخانه و بیرون و استفاده از کانتر به عنوان میز نهارخوری اشاره کرد.

توجه به کیفیت یراق آلات کابینت

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در انتخاب کابینت توجه به کیفیت یراق آلات است؛ زیرا به وسیله لولای کابینت، قسمت های متحرک به یکدیگر متصل می شوند و همین موضوع در عملکرد آن ها تاثیرگذار است. پس مرغوب بودن یراق الات نیز در اولویت است. علاوه بر این تهیه آرام بند برای جلوگیری از بروز صدا بر عهده فروشنده خواهد بود.

در نظر گرفتن سبک کابینت

فراموش نکنید که سبک کابینت انتخابی باید متناسب با چیدمان خانه باشد. به عنوان مثال استفاده از سبک کلاسیک برای خانه هایی با وسعت کم پیشنهاد نمی شود؛ زیرا سبک کلاسیک به قرینه سازی و منبت کاری نیاز دارد و به فضای زیادی نیاز دارد. برخلاف سبک کلاسیک در سبک مدرن درب های کابینت ساده و بی قاب است.

توجه به رنگ کابینت

یکی از المان ها که در نمای کلی آشپزخانه تاثیرگذار است، رنگ کابینت شناخته می شود. به طور معمول از دو مدل رنگ نیم پلی استر و پلی اورتان برای رنگ آمیزی کابینت استفاده می شود. قیمت رنگ پلی اورتان نسبتا بالا بوده و از کیفیت، جنس و بافت بهتری برخوردار است و در برابر رطوبت مقاومت بیشتری دارد. روکش های مصنوعی به رنگ آمیزی نیازی ندارند، اما در روکش های طبیعی از این رنگ ها به صورت موج نما و جلادهنده استفاده می کنند. درانتخاب رنگ ابتدا باید ابعاد آشپزخانه را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال استفاده از رنگ های روشن برای آشپزخانه های کوچک مناسب است؛ زیرا در بزرگ دیده شدن و وسعت فضا تاثیرگذار است. علاوه بر این رنگ کابینت ها نیز در میزان روشنایی آشپزخانه تاثیرگذار است.

رعایت کردن موارد فنی

به این نکته توجه داشته باشید که پیش از نصب کابینت ها تمامی مراحل لوله کشی و برق کشی انجام شده باشد، تا پس از نصب با مشکلاتی رو به رو نشوید.

چه عواملی در قیمت کابینت تاثیرگذار است؟

یکی از دغدغه های افرادی که قصد تعویض یا خرید کابینت را دارند، قیمت محسوب می شود. نوسانات در قیمت کابینت به عنوامل مختلفی بستگی دارد، که در قسمت زیر به این عوامل اشاره خواهیم کرد:

  • کیفیت یراق آلات به کار رفته در کابینت
  • متریال استفاده شده در ساخت کابینت
  • متراژ کابینت، تعداد کشو، قفسه و نصب نماهای اضافه

نکات مهم انتخاب کابینت برای آشپزخانه کوچک و مدرن

به دلیل اینکه بسیاری از افراد با دغدغه انتخاب کابینت برای فضاهای کوچک رو به رو هستند، دراین قسمت قصد داریم به نکات مهم درانتخاب کابینت برای آشپزخانه های کوچک اشاره کنیم.

انتخاب کابینت های جادار

به طور کلی کابینت های مناسب آشپزخانه ها دارای یونیت های هوایی، زمینی و ایستاده هستند، که ابعاد این یونیت ها در میزان کارآمد بودن کابینت ها تاثیرگذارهستند.

انتخاب کابینت هوایی با ارتفاع زیاد

در آشپزخانه های کوچک یونیت های هوایی تا ارتفاع سقف را پوشش می دهند. زمانی که ارتفاع زیاد باشد دسترسی به وسایل داخل آن کمی دشوار خواهد بود؛ به همین دلیل بهتر است لوازمی که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند را در قسمت های بالایی کابینت قرار دهید.

انتخاب کابینت هوایی با طراحی پلکانی

در این کابینت ها از دوسری یونیت با عمق های مختلف استفاده می شود، که معمولا یونیت دوم بر روی یونیت اول قرارمی گیرد. معمولا عمق یونیت بالایی بیشتر از یونیت پایینی است. این پله باعث می شود تا در قسمت بالایی عمق بیشتری داشته باشید. این نکته را درنظر داشته باشید که کابینت های پلکانی معمولا برای سبک مدرن و آشپزخانه های کوچک کاربرد دارند.

انتخاب کابینت ایستاده با اکسسوری

کابینت های ایستاده می توانند یک فضای فوق العاده برای نگهداری انواع مواد غذایی فراهم کنند. کابینت های ایستاده از قابلیت تفکیک و طبقه بندی برخوردارهستند تا بتوان بیشترین استفاده از این فضا گرفته شود. کابینت های ایستاده در سبک مدرن بدون دکور است.

انتخاب کابینت زمینی کنج

در آشپزخانه های کوچک کابینت های زمینی کنج بهترین انتخاب شناخته می شوند. این کابینت ها برای نگهداری انواع قابلمه ها و سایر ظروف فضای فوق العاده ای را ایجاد می کنند.

رنگ مناسب برای آشپزخانه های کوچک

همانطور که در قسمت بالا گفته شد، رنگ کابینت علاوه بر زیبایی کابینت در انعکاس نور نیز تاثیرگذار است، پس هرچه رنگ کابینت روشن تر باشد، آشپزخانه شما پر نورتر خواهد بود و فضای آشپزخانه نیز بزرگ تر دیده می شود. بهترین رنگ برای آشپزخانه های کوچک سفید است؛ زیرا تمام نوری که به سطح کابینت برخورد می کند منعکس می شود. هرچه رنگ انتخابی تیره تر باشد، انعکاس نور کمتر خواهد بود. روش دیگری که می توانید از رنگ سفید در ساخت کابینت استفاده کنید، انتخاب دو ترکیب رنگی است.

می توانید از رنگ سفید و یک رنگ خنثی استفاده کنید؛ مثلا می توانید از رنگ سفید برای کابینت های هوایی و رنگ خنثی برای کابینت های زمینی استفاده کنید. برای انتخاب رنگ های خنثی به سراغ تناژ روشن بروید. مثلا رنگ های طوسی، بژ، کرم و… برای کابینت های مدرن و خاص مناسب هستند.

سخن پایانی

همانطور که می دانید کابینت آشپزخانه از دغدغه هایی است برای ورود به خانه جدید ذهن افراد را به خود مشغول می کند، به همین منظور توصیه می شود هنگام انتخاب و خرید کابینت به نکات گفته شده توجه داشته باشید تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته و از خرید خود رضایت کامل داشته باشید. انتخاب مناسب کابینت ها باعث می شود تا سال های طولانی شاهد زیبایی و کارایی آن ها باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا