کسب و کارها

آیا انجام ایمپلنت دندان در بارداری برای مادر و جنین خطرناک است؟

آیا در حال برنامه ریزی برای انجام ایمپلنت دندان بوده اید و اکنون باردار هستید؟ اگر چنین است، ممکن است نگرانی هایی در مورد اینکه آیا باید این روش را در شرایط فعلی خود انجام دهید یا خیر، داشته باشید.

ایمپلنت دندان یک روش ایمن و موثر برای جایگزینی دندان های از دست رفته است و تقریباً هر فردی که وضعیت سلامتی خوبی دارد می تواند این روش را انجام دهد. پس، دندان های از دست رفته باید برای حفظ لبخند سالم و جلوگیری از تحلیل استخوان و سایر مشکلات سلامت دهان، در اسرع وقت جایگزین شوند.

به طور کلی توصیه می شود که در دوران بارداری فقط مراقبت های دندانپزشکی پیشگیرانه و اقدامات جزئی ترمیمی انجام شود. با این حال، اقدامات پیچیده یا عمیق، مانند ایمپلنت دندان، در صورت امکان باید به تعویق بیفتند.

آیا کاشت دندان در زمان بارداری امکان پذیر است؟

تصمیم گیری در مورد انجام ایمپلنت دندان اغلب پس از چندین ماه بررسی دقیق صورت می گیرد. اگر شما مشاوره خود را انجام داده و قرار ملاقات خود را نیز برای این جراحی رزرو کرده اید، اما الان متوجه شده اید که باردار هستید، بدون شک در این فکر هستید که آیا انجام این جراحی بی خطر است یا خیر. 

در ادامه برخی از مسائل در مورد این وضعیت را دقیق تر مورد بررسی قرار می دهیم تا با تصمیم گیری درست نه تنها خطراتی سلامتی شما و کودکتان را تهدید ننماید بلکه از هزینه اضافی به دلیل بالا بودن قیمت ایمپلنت دندان جلوگیری کرده باشید.

– درمان انتخابی در مقابل درمان ضروری

در دندانپزشکی و پزشکی، خطرات و مزایای هر درمان معمولا قبل از حرکت به جلو سنجیده می شود. به عبارتی، پزشکان می خواهند که خطر آسیب به بیماران خود را به حداقل برسانند، اما این مسئله در دوران بارداری اهمیت بیشتری پیدا می کند.

برای مثال، ممکن است در دوران بارداری قبلی خود یکی از دندان هایتان را پر کرده باشید. یا شاید یکی از دوستانتان در دوران بارداری یک دندان عقل عفونی را کشیده باشد. اما چرا این دو وضعیت مشکلی به وجود نیاورده است؟ زیرا این ها درمان های ضروری هستند، اما ایمپلنت یک درمان انتخابی می باشد. 

در حقیقت، یک دندان عفونی سلامتی شما و کودکتان را در معرض خطر قرار می‌دهد و در نتیجه خطر به تاخیر انداختن درمان بیشتر از خطر پیشرفت آن است. اما زمانی که صحبت از ایمپلنت دندان به میان می آید، وضعیت متفاوت می شود.

– تغییرات سلامت دهان در دوران بارداری

یکی از دلایلی که جراحی ایمپلنت دندان در دوران بارداری خطرناک است، تغییرات ایجاد شده در سلامت دهان و دندان در این بازه زمانی است که می تواند احتمال شکست ایمپلنت دندان را افزایش دهد. اگرچه هیچ مطالعه کنترل شده ای در مورد میزان موفقیت ایمپلنت های دندان در دوران بارداری وجود ندارد اما انجام تحقیقات بالینی روی زنان باردار به طور کلی غیراخلاقی تلقی می شود.

دندانپزشکان بر این باور هستند که تغییرات در سیستم ایمنی بدن، التهاب لثه ها و دیابت بارداری همگی به افزایش میزان شکست ایمپلنت در زنان باردار بیشتر کمک می کنند. 

پس هر زمان که جراحی کاشت دندان انجام می شود، وضعیت سلامتی تمامی افراد از باردار گرفته تا غیر باردار، زن یا مرد، قوس کامل یا تک دندان، همگی برای دستیابی به یک نتیجه مطلوب مهم هستند.

– عوارض پس از جراحی

به طور کلی، اشعه ایکس دندان و بی حسی موضعی خطر کمی برای رشد جنین دارد، اما از آنجایی که ممکن است سلامت دهان و دندان در دوران بارداری به خطر بیفتد، پس از جراحی، احتمال خطر بیشتری برای عفونت و شکست ایمپلنت وجود دارد. این واقعیت را نیز باید پذیرفت که در صورت داشتن این عوارض گزینه های درمانی برای درد و عفونت به میزان قابل توجهی محدود خواهند شد.

برای مثال در دوران بارداری، ممکن است تعدادی از آنتی بیوتیک ها را مصرف کرد و در نتیجه عفونت پیشرونده می شود. مادران باردار در این وضعیت حتی نمی توانند از داروهای نسخه ای یا حتی بیشتر مسکن ‌های بدون نسخه برای کاهش علائم خود استفاده نمایند.

در نهایت، همه این ها می توانند باعث اضطراب شده و ما می دانیم که اضطراب برای مادران باردار یا نوزادان آنها خوب نیست. پس بهترین گزینه این است که جراحی ایمپلنت دندان را تا پایان بارداری به تعویق بیندازید.

آیا پیوند استخوان دندان در دوران بارداری بی خطر است؟

پیوند استخوان نباید بلافاصله قبل یا در طول بارداری استفاده شود. به زنان در سنین باروری توصیه می شود که در این وضعیت از این کار خودداری نمایند.

آیا ایمپلنت دندان بر باروری تاثیر می گذارد؟

خیر. ایمپلنت هیچ تاثیری در باروری ندارد. احتمال بارداری هم از طرف مادر و هم از طرف پدر یکسان است.

هرچند طبق مطالب بالا، انجام ایمپلنت دندان در دوران بارداری به صلاح نیست، اما این بدان معنا نیست که نمی توانید این پروسه را شروع کنید. به هر حال، دریافت مشاوره و برنامه ریزی در یک کلینیک دندانپزشکی تخصصی می تواند بهترین گزینه پیش رو باشد.

گاهی اوقات برخی از دندانپزشکانی که به طور تخصصی در زمینه ایمپلنت کار می کنند، مانند دکتر شهاب محمدی، drmohammadi.com، می توانند با بروزترین تجهیزات این جراحی را با حداقل عوارض انجام دهند. برای مثال، آنها با لیزر محل دقیق، عمق و زاویه ایمپلنت را مشخص نموده تا جراحی حد امکان ایمن و کارآمد باشد. این تکنیک خطر را به حداقل رسانده و روند را ساده تر می سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا