تاریخچه

تاریخچه تتر

روز به روز به تعداد معامله گران بازار ارزهای دیجیتال افزوده می شود و مردم رغبت بیشتری به این حوزه پیدا می کنند؛ یکی از دلایلی که می تواند باعث علاقه مندی افراد به این حوزه شود، کوتاه بودن دست دولت ها و توانایی کسب سود در صورت داشتن دانش کافی است. همانطور که می دانید بازار رمز ارزها، بازاری پر نوسان بوده و روزانه می توانیم شاهد نوسان های چند ده درصدی باشیم. اما چطور می توان از این نوسان ها در امان بود؟ این بازار برای مشکل نوسانات عظیمی که سرمایه معامله گران را تهدید می کند، راه حلی ارائه داده است که چیزی نیست جز ارزهای دیجیتال با ثبات یا همان استیبل کوین ها. تاریخچه تتر در خصوص این رمزارز اطلاعات جالبی به ما می دهد؛ بجز اینکه این ارز نوسان قیمتی را هیچگاه تجربه نکرده و همواره قیمتی برابر با یک دلار داشته ولی بررسی سرگذشت و فلسفه ی وجودی این رمزارز قطعا جالب خواهد بود. در این مقاله قصد داریم تا یکی از استیبل کوین های معروف و محبوب بازار را که آن را با عنوان تتر « Tether » می شناسیم را مورد بررسی قرار داده روش خرید آن را بیان کنیم.

تتر چیست؟

قبل از اشاره به مفهوم تتر، بهتر است با ارز های دیجیتال با ثبات یا همان استیبل کوین ها آشنا شویم؛ همانطور که همه ما می دانیم، بازار ارزهای دیجیتال بازاری با نوسان های بزرگ می باشد که ممکن است ضرر های جبران ناپذیری به سرمایه معامله گران وارد نماید. در همین راستا رمز ارزهایی به وجود آمدند که ارزش آنها ثابت بوده و قیمت آنها همواره یک دلار است. به این رمز ارزها، ارز های دیجیتال باثبات می گوییم. ارز های دیجیتال با ثبات انواع مختلفی دارند که تتر از جمله آنهاست. 

حال که با مفهوم استیبل کوین ها آشنا شده ایم بهتر است به تعریف تتر بپردازیم؛ به زبان ساده تتر یک ارز دیجیتال با ثبات با نمادUSDT  است که قیمت آن همواره 1 دلار بوده و برای در امان ماندن از ریزش های بازار ایجاد شده است. پشتوانه تتر، دلار آمریکا است. پس در صورتی که ارزش دلار آمریکا، در برابر ارزهای دیگر کشور ها مانند ریال و … با افت رو به رو شود باید انتظار کاهش ارزش تتر را نیز داشت.

شاید برایتان سوال شود که ارزش تتر چگونه حفظ می شود؟ در پاسخ به این سوال که تردید های زیادی برای آن وجود دارد می توان گفت که به ازای هر تتر، یک دلار آمریکا در ذخایر بانکی نگه داری می شود. این بدان معناست که اگر شخصی بخواهد 100 هزار دلار وارد بازار رمز ارزها نماید، باید 100 هزار دلار آمریکا را در خزانه بانک نگه داری نماید تا ارزش آن حفظ شود. پس نتیجه می گیریم که بر خلاف سایر رمز ارزها مانند بیت کوین و ریپل و سایر آلت کوین ها، عرضه تتر محدود نبوده و به اندازه نیاز بازار تولید می شود. 

همانطور که بیان شد، واحد های تتر بر اساس نیاز بازار، از سوی پلتفرم آیفینکس با مدیر عامل بنجامین جیانگ، تامین شده و روانه صرافی بیتفینکس می شود. سپس همانگونه که حدس می زنید، این تتر ها روانه دیگر صرافی های رمز ارز می شوند و به ترتیب کاربران با آن را خرید و فروش خود را انجام می دهند.

شبکه های تتر

ارز دیجیتال تتر در ابتدا بر روی شبکه  omni که بستری بر روی بلاک چین است، عرضه شد. اما بعدها با گسترش بازار رمز ارزها، این ارز دیجیتال بر روی شبکه های اتریوم، ترون، سولانا و…. ایجاد شد. هر چقدر شبکه های تتر بیشتر شود، مزیتی برای این ارز دیجیتال محسوب می شود چرا که دسترسی و نقل و انتقال آن ساده تر می شود. اینکه از کدام شبکه برای نقل و انتقال خود استفاده کنید، بر اساس معیار های شما می باشد. این معیارها می توانند سرعت تراکنش، کارمزد شبکه و دیگر موارد مشابه باشند.

چگونه تتر بخریم؟

اگر به دنبال خرید تتر هستید، کار چندان سختی پیش رو نخواهید داشت. به لطف صرافی های ایرانی از جمله صرافی نوبیتکس، معامله گران ایرانی به راحتی می توانند با ریال و شارژ حساب کاربری خود اقدام به خرید تتر نمایند. قیمت تتر نیز در ایران دستخوش تحولات سیاسی و منطقه ای بوده و به نوعی وابسته به قیمت خود دلار در ایران است. به نوعی اگر قیمت دلار در ایران رو به افزایش باشد، تتر نیز افزایش پیدا خواهد کرد. البته قابل ذکر است که قیمت تتر در روند های صعودی و نزولی از قیمت دلار در بازار آزاد پیشی می گیرد. یعنی اگر قیمت دلار در بازار در حال افزایش باشد، تتر با سرعت بیشتری افزایش می یابد و اگر قیمت دلار در بازار ازاد نزولی باشد، قیمت تتر با سرعت بیشتری کاهش پیدا می کند.

همانطور که در تصویر بالا قابل مشاهده است، ارزش ذاتی تتر همواره برابر با 1 دلار از امریکا است و اما دامپ و پامپ بازار نیز بر روی قیمت آن تاثییرات جزئی می گذارد. اما این تغییرات لحظه ای می باشد و بعد از چند ثانیه قیمت به همان 1 دلار باز می گردد. اما با مراجعه به چارت قیمتی دلار در بازار ریال ایران، قصه متفاوت تر است. با مشاهده تصویر زیر متوجه می شویم که جفت ارز تتر/ ریال همان دلاری است که در بازار و صرافی های فیزیکی معامله می شوند.

اینکه به خرید تتر بپردازید، امری اجنتاب ناپذیری است؛ چرا که برای در امان ماندن از ریزش های بازار، مجبور هستید تا دارایی ها و سیو سود های خود را به تتر تبدیل نمایید. همانطور که بیان شد، صرافی های مختلفی برای خرید تتر وجود دارند که از جمله آنها می توان به صرافی نوبیتکس اشاره کرد. اما اگر به دنبال خرید تتر با بهترین قیمت هستید، می توانید به راحتی از خدمات وبسایت توکن باز بهره ببرید. به کمک این پلتفرم شما بهترین قیمت تتر را در بین صرافی های ایرانی پیدا کرده و خرید خود را از آنجا انجام می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا