کسب و کارها

بالا بردن اعتماد بنفس کودک

اگر می خواهید فرزندتان آینده ی بهتری داشته باشد، اعتماد بنفس او را از زمان کودکی بالا ببرید. کودکان درست از زمان تولد به سرعت در حال یادگیری مهارت های مختلف هستند. در کنار این توانایی های جدید، کودک اعتماد به نفس استفاده از آنها را نیز کسب می کند. همزمان با بزرگ شدن کودکان، داشتن اعتماد بنفس به اندازه ی کسب مهارت ها اهمیت پیدا می کند.

در این مطلب ۱۹ راه پرورش اعتماد بنفس در کودکان آورده شده است که به آنها کمک می کند مهارت ها و استعدادهای خود را پرورش دهند و آینده ی بهتری برای خود بسازند. اما چرا تقویت اعتماد بنفس کودکان به این اندازه مهم است؟

بالا بردن اعتماد بنفس کودک
بالا بردن اعتماد بنفس کودک

چرا تربیت کودک با اعتماد به نفس مهم است؟

اعتماد به نفس یکی از بهترین هدیه هایی است که والدین می توانند به فرزند خود بدهند. کودکی که اعتماد به نفس ندارد، از انجام کارهای جدید یا چالش برانگیز خودداری می کند زیرا از شکست خوردن یا ناامید کردن دیگران وحشت دارد. این امر می تواند در بزرگسالی مانعی برای او باشد و از موفقیت او در حرفه و کسب و کار آینده جلوگیری کند.

۱۹ راه برای تقویت اعتماد به نفس کودکان

کودکان با اعتماد به نفس از انجام فعالیت های جدید نمی ترسند. آنها به سرعت دوست پیدا می کنند و می توانند از حقوق خود دفاع کنند. آنها قادرند مشکلات و مسائل خود را بیشتر و بهتر از کودکان بی اعتماد به نفس حل کنند. در اینجا ۲۰ راه برای تقویت اعتماد بنفس کودکان آورده شده است.

۱- دست از فرمان دادن بردارید و مربیگری را شروع کنید

مربیان به بچه ها کمک می کنند مهارت های خود را پرورش دهند و سطح اعتماد به نفس آنها را بالا می برند. وظیفه شما به عنوان والدین، حمایت از کودک برای رسیدن به رشد و شکوفایی است. فرزندتان را به انجام کارهایی تشویق کنید که به پیشرفت او کمک کند. انجام کارهای مثبت به او کمک می کند که انسان بهتر و با اعتماد به نفسی شود. یکی از این راه ها، مدیریت استرس و کنترل نیازها و خواسته های کودک است.

بنابراین بجای فرمان دادن به کودک، سعی کنید نقش یک مربی مهربان و دلسوز را برای او بازی کنید.

۲- به فرزندتان اجازه ی تصمیم گیری بدهید

وقتی کودک از سنین پایین فرصت تصمیم گیری داشته باشد، می تواند برای گرفتن تصمیمات شایسته اعتماد بنفس کافی پیدا کند. لازم است بدانید که کنترل کردن بیش از حد کودک ممکن است موجب کاهش اعتماد بنفس او شود. البته بهتر است حد و حدودی برای کودک مشخص کنید و تنها دو یا سه گزینه برای تصمیم گیری به فرزند خود بدهید. به عنوان مثال بجای اینکه از کودک بپرسید برای نهار چه غذایی می خواهد، از او بخواهید که بین پاستا، مرغ و پیتزا یک گزینه را انتخاب کند. به این ترتیب کودک یاد می گیرد که در همه جا حد و حدودی وجود دارد که باید از آنها پیروی کند اما در این میان، انتخاب برخی چیزها بر عهده ی خود اوست.

۳- به فرزندتان بیاموزید که هیچ انسانی کامل نیست

فراموش نکنید که هیچ انسانی بدون عیب و نقص نیست. سرزنش مداوم کودک، اعتماد به نفس او را تضعیف می کند و مانع یادگیری چیزهای جدید می شود. به کودک فرصت اشتباه کردن بدهید و به او اجازه دهید درک کند که می تواند کارها را بهتر انجام دهد.

۴- به کودک اجازه ی اشتباه کردن بدهید

به بچه ها کمک کنید که درک کنند همه اشتباه می کنند. نکته ی مهم این است که از اشتباهاتمان درس بگیریم و آنها را تکرار نکنیم. بچه های با اعتماد به نفس اجازه نمی دهند ترس از شکست وجود آنها را فرا بگیرد. این کودکان یاد می گیرند که چگونه موقعیت های سخت را مدیریت کنند و اشتباهات خود را بپذیرند و در پی جبران آنها باشند. به این ترتیب کودک تجربه کسب می کند و با اعتماد بنفس بیشتری به جلو حرکت می کند.

به کودک اجازه ی اشتباه کردن بدهید
به کودک اجازه ی اشتباه کردن بدهید

۵- به بچه ها انگیزه دهید تا چیزهای جدید را امتحان کنند

به جای اینکه تمام انرژی کودک صرف کارهایی شود که در آنها بهترین است، بهتر است به او کمک کنید تا با کاوش و جست و جو، چیزهای جدیدی را امتحان کند. موفقیت در مهارت های جدید باعث می شود بچه ها اطمینان داشته باشند که می توانند بر هر مشکلی غلبه کنند و به این ترتیب اعتماد بنفس بیشتری پیدا کنند.

۶- چیزهایی که می دانید را به فرزندتان یاد دهید

برای داشتن یک فرزند خوب و با اعتماد بنفس، اصلاح را از خودتان شروع کنید. به فرزندتان چیزهای مختلف یاد دهید و برای او یک الگوی خوب باشید. به کودک نحوه ی اندیشیدن، صحبت کردن و عمل کردن را بیاموزید و فراموش نکنید که شما قهرمان فرزندتان هستید!

۷- پشتکار کودک را تقویت کنید

تسلیم نشدن پس از اولین شکست، یکی از مهارت های ضروری در زندگی است. اعتماد به نفس و عزت نفس به معنای پیروزی در همه چیز و همه جا نیست. اعتماد بنفس حقیقی به معنای انعطاف پذیری زیاد برای ادامه تلاش است. همچنین به این معناست که اگر پیروز نشدید، نباید ناراحت و آزرده نشوید.

۸- بدون توجه به برد و باخت، تلاش کودک را ستایش کنید

والدین باید توجه کنند که تحسین تلاش کودک، از کاری که انجام داده، مهمتر است. بنابراین برای تحسین کردن فرزندتان، فقط به دنبال برد او نباشید. به کودک یاد دهید که تلاش کردن ارزش بیشتری از نتیجه ی کار دارد. به فرزندتان بگویید “فقط ادامه بده و هرگز تسلیم نشو. به خودت افتخار کن که توانستی اینکار را به خوبی به اتمام برسانی”.

۹- اجازه دهید کودک گاهی اوقات شکست خوردن را تجربه کند

دیدن شکست کودک برای هیچ پدر و مادری آسان نیست. اما شکست خوردن به بچه ها یاد می دهد که تجربه کسب کنند و چیزهای جدیدی یاد بگیرند. کودکان ما در آینده راه دور و درازی در پیش دارند و طبیعی ست که در زندگی شکست هایی را تجربه کنند. بنابراین به فرزندتان از سنین کودکی یاد دهید که شکست خوردن چیز بدی نیست و می تواند او را قوی تر و برای آینده آماده تر کند. علاوه بر این کودک سخت کوشی را می آموزد و این در بزرگسالی، کمک شایانی به او می کند.

منبع بهترین کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا