بیوگرافی ورزشکاران

بیوگرافی غلامرضا تختی

غلامرضا تختی قتل یا خودکشی؟

غلامرضا تختی یکی از اساطیر ورزش کشتی ایران است. زندگی جوانمردانه و درگذشت مرموز باعث جذابیت بیوگرافی غلامرضا تختی شده است. بیوگرافی سایر کشتی گیران ایرانی را در عرصه سه بخوانید.

چکیده بیوگرافی غلامرضا تختی

  • نام: غلامرضا تختی
  • متولد: 5 شهریور 1309 – تهران
  • درگذشت:17 دی 1346 – تهران
  • مزار: ابن باویه
  • همسر: شهلا توکلی
  • فرزند: بابک
  • ویکی پدیا غلامرضا تختی

درباره غلامرضا تختی

غلام‌رضا تختی متولد ۵ شهریور ۱۳۰۹ – ۱۷ دی ۱۳۴۶ که با عنوان جهان پهلوان نیز شناخته می‌شود، ورزشکار کشتی‌گیر اهل ایران بود.وی در بازی‌های ۱۹۵۶ توانست پس از امامعلی حبیبی، دومین مدال طلای ورزشکاران ایرانی در بازی‌های المپیک را به دست آورد. او با کسب این نشان، به همراه دو مدال نقره که در بازی‌های ۱۹۵۲ و ۱۹۶۰ از آن خود کرد، پر افتخارترین کشتی‌گیر ایران در این بازی‌ها است. تختی دو قهرمانی و دو نائب قهرمانی در رقابت‌های قهرمانی جهان و همچنین نشان طلای بازی‌های آسیایی را در دوران فعالیت خود به دست آورد.

تختی از چهره‌های مشهور فرهنگ عامه ایرانیان است و در فرهنگ ورزشی ایران، بسیاری وی را نماد «پهلوانی» و «جوانمردی» می‌دانند.پس از رخداد زمین‌لرزهٔ بوئین زهرا که ده‌ها هزار کشته و مجروح در پی داشت، فعالیت‌های او و تنی چند از پهلوانان برای امداد رسانی به زلزله‌زدگان؛ موجی از شور و وحدت ملی در ایران برانگیخت و کمک‌های فراوانی برای آسیب‌دیدگان ارسال شد.میزان کمک‌های جمع‌آوری شدهٔ او برای آسیب‌دیدگان، چندین برابر کمک‌های جمعیت شیر و خورشید پهلوی بود.

او همچنین فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران بود. فیلم سینمایی غلامرضا تختی براساس بخشی از زندگی نامه این شخصیت معاصر ساخته شده است.

غلامرضا تختی و همسرش
غلامرضا تختی و همسرش

ازدواج غلامرضا تختی

غلامرضا تختی در پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۳۴۵ با شهلا توکلی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج پسری به نام بابک بود که در ۱۱ شهریور ۱۳۴۶ به دنیا آمد. شهلا توکلی در روز ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ در ۶۸ سالگی در بیمارستان ایران‌مهر، تهران درگذشت.

درگذشت غلامرضا تختی

تختی در ۱۷ دی ۱۳۴۶ در اتاق‌اش در هتل آتلانتیک تهران درگذشت. او دو روز پیش از مرگ‌اش یعنی ۱۵ دی، وصیت‌نامه اش را در دفترخانه اسناد رسمی شماره ۲۰۲ تحت شمارهٔ ۳۴۲۸ و با تعیین کاظم حسیبی به عنوان سرپرست فرزندش بابک (که تنها ۴ ماه داشت)؛ به ثبت رسانده بود.همواره دربارهٔ دلایل مرگ او، اختلاف نظرهای زیادی وجود داشته‌است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا