کسب و کارها

درخواست طلاق در دوران عقد از طرف زن چگونه است؟

دوران عقد به دوره ای گفته می شود که صیغه عقد مابین زن و مرد جاری شده باشد ولی در عین حال هنوز جشن ازدواج آنها بر پا نشده و آنها به صورت مجزا زندگی می کنند. البته در قانون اسلام پس از جاری شدن خطبه عقد، می توان زن و مرد را زن و شوهر نامید. دلایل مختلفی وجود دارد که موجب می شود در برخی مواقع زن در دوران عقد و نامزدی درخواست طلاق کند.

تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این خصوص با شما به اشتراک بگذاریم.

طلاق در دوران عقد از طرف زن و دلایل آن

  • طلاق از طرف زن در دوران عقد ممکن است به دلایل مختلفی مطرح گردد که تغییر در رفتار مرد پس از جاری شدن خطبه عقد را می توان یکی از اصلی ترین دلایل آن معرفی نمود. در چنین مواقعی ممکن است مرد در تمام مدت خواستگاری تا نامزدی سعی در پنهان کردن شخصیت واقعی خود داشته باشد. در این صورت زن یا زوجه پس از عقد و با مشاهده رفتارهای متناقض مرد درخواست طلاق می نماید.
  • بلند پروازی عامل دیگری برای اقدام به طلاق می باشد. در این صورت ممکن است در زمان آشنایی زوجین پیش از عقد، به استانداردها و ایده ال های یکدیگر توجه نکرده و بدون فکر و تامل، تن به ازدواج داده باشند. در این حالت با گذشت زمان، کم کم تضادها پیش آمده و عاملی برای درخواست طلاق خواهند شد.
  • از دیگر دلایل طلاق در دوران عقد از طرف زن، می توان به دلایل خانوادگی اشاره نمود. برخی از خانواده ها هنوز هم به سنت های قدیمی پایبند هستند و اعتقاد دارند باید در سن پایین و پیش از رسیدن به بلوغ فکری عقد صورت بگیرد. این در حالی است که زن در این سن هنوز به درک کاملی از خود نرسیده است چه برسد به اینکه بتواند فردی را با نام همسر در کنار خود پذیرفته و به شناخت وی نیز بپردازد.
  • گاها به دلایل اقتصادی ممکن است مدت دوران عقد و نامزدی زمان بیشتری به طول بیانجامد. این موضوع نیز می تواند دلیلی برای طلاق در دوران عقد از طرف زن به شمار آید.

شرایط نا به سامان اقتصادی مرد و نداشتن تمکن مالی برای برپایی مراسم ممکن است دوران نامزدی را طولانی تر کند. در این شرایط زن به دلیل فشارهای روانی ماجرا و اوضاع اقتصادی، دلسرد و بی انگیزه شده و ممکن است درخواست طلاق خود را مطرح نماید.

  • نداشتن مسکن مناسب نیز می تواند زن را مجبور به درخواست طلاق در دوران عقد و نامزدی بنماید. مسلما مرد موظف است مسکنی مناسب برای زندگی بعد از عقد تهیه کند. زن می تواند پس از عقد و به دلیل بلاتکلیفی در مورد محل زندگی درخواست طلاق خود را مطرح کند.

برای درخواست طلاق از طرف زن در دوران عقد چه مدارکی لازم است؟

برای طرح درخواست طلاق بایستی مدارک زیر تهیه و در دادگاه ارائه گردد:

  1. شناسنامه زن و مرد هر دو
  2. کارت ملی طرفین
  3. سند ازدواج
  4. ارائه گواهی بهزیستی مبنی بر عدم امکان سازش طرفین

مراحل طلاق در دوران عقد از طرف زن چقدر زمان می برد؟

لازم به ذکر است طلاق در حالت کلی بدون توجه به نوع آن، پروسه زمانبری است. این موضوع هیچ استثنایی ندارد و حتی طلاق در دوران نامزدی نیز حداقل به 6 ماه زمان نیاز دارد. گاهی پیش می آید که زن و مرد تنها با گذشت چند روز از عقد، با تغییرات فاحش در رفتار و منش طرف مقابل مواجه می شوند. 

این تغییرات در پاره ای مواقع به قدری جدی هستند که ادامه زندگی مشترک را غیرممکن می نمایند. حال برای جبران این اشتباه باید ماه ها وقت گذاشت تا بتوان پرونده طلاق را به سرانجام رساند.

انواع طلاق در دوران نامزدی و عقد کدام ها هستند؟

طلاق در دوران عقد را می توان در چند گروه طبقه بندی و پیگیری نمود:

چون موضوع مقاله در مورد درخواست طلاق در دوران عقد از طرف زن می باشد ما تنها به بررسی این نوع از طلاق خواهیم پرداخت.

طلاق از طرف زن در دوران عقد

طلاق در این دوران هیچ تفاوتی با طلاق در زمان بعد از ازدواج ندارد. تنها فرق آن، در میزان نفقه و مهریه و به عبارتی در مسائل مالی خواهد بود که بسته به باکرگی و یا عدم آن تعیین می گردد. در دوران عقد درخواست طلاق می تواند از جانب زن یا مرد صورت بگیرد و یا حتی زوجین به صورت توافقی برای گرفتن طلاق اقدام کنند. 

در صورتی که زن وکالت در طلاق نداشته و درخواست طلاق نماید، باید درخواست خود را بر پایه یکی از شرط های دوازده گانه که در عقدنامه ذکر شده است، تنظیم نماید. اشتغال به شغلی که آبروی زن را لکه دار کند، اعتیاد مرد، ابتلاء به بیماری های صعب العلاج، عدم پرداخت مهریه زن، بدون اجازه همسر اول اقدام به ازدواج مجدد از جانب مرد و … از جمله این عوامل دوازده گانه هستند. در چنین مواقعی زن در صورت باکرگی می تواند با درخواست نصف مهریه اقدام به گرفتن طلاق نماید.

درخواست طلاق در دوران عقد از طرف زن چه مشکلات و تبعاتی می تواند داشته باشد؟

  1. در صورتی که طلاق در دوران نامزدی و پس از عقد رخ دهد به آن طلاق بائن گفته می شود. به عبارتی در صورتی که زن در دوران عقد و با حفظ باکرگی طلاق بگیرد باید برای برگشت به همسر خود، عده طلاق را در نظر بگیرد. این در حالی است که اگر در زمان طلاق زن باکره نباشد، بازگشت برای مرد در زمان عده طلاق رجعی ممکن خواهد بود.
  2. مسلما اطلاع دارید که در صورت درخواست طلاق در دوران عقد از طرف زن به شرط باکره بودن وی، تنها می توان نصف میزان مهریه تعیین شده در زمان عقد را مطالبه نمود.
  3. درخواست طلاق از طرف زن در دوران عقد می تواند برای هر دو طرف مشکلات روحی و روانی ایجاد کند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم جوانب مختلف درخواست طلاق در دوران عقد از طرف زن را مورد بررسی قرار دهیم. شرایط، مشکلات و تبعات این نوع از طلاق را بیان نمودیم. در نهایت پیشنهاد می کنیم برای راهنمایی بیشتر از یک وکیل حاذق در این مورد کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا