کسب و کارها

مهم‌ترین نکات درباره اسپرد و کارگزار ناظر در آموزش سرمایه گذاری در بورس

اگر بخواهید وارد بازار بزرگ فارکس شوید، باید با اصطلاحات رایج این بازار آشنایی پیدا کنید. حتی می‌توانید مدتی با حساب آزمایشی فارکس (دمو) کار کرده و با سرمایه‌های غیرواقعی وارد معامله شوید. اما بهتر از آن‌ها این است که ابتدا در بورس فعالیت کنید. ورود ناگهانی و بدون آموزش به فارکس برای افراد مبتدی توصیه نمی‌شود. بنابراین اگر تصمیم گرفته‌اید قبل از ورود به فارکس، تحت آموزش اصولی قرار گرفته و اطلاعات خود را در مورد آن بالا ببرید، به شما تبریک می‌گوییم. مسیر درستی را در پیش گرفته‌اید و اگر همین مسیر را ادامه دهید، در میان معدود برندگان این بازار جا خواهید گرفت. در ادامه شما را با دو مورد از اصطلاحات و مفاهیم مهم در بازار بورس و فارکس آشنا می‌کنیم. پس اگر مایلید بدانید کارگزار ناظر کیست، اسپرد چیست و برای آموزش سرمایه گذاری در بورس و فارکس باید چکار کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کارگزار ناظر کیست؟

کارگزار ناظر، مفهومی است که در بازار بورس مورد توجه قرار می‌گیرد. کارگزاری‌ها، واسط بین معامله‌گران و بازار بورس هستند. در واقع هرکس که بخواهد وارد بازار بورس شود، ابتدا باید در یک کارگزاری ثبت‌نام کند. قبل از اینکه خدمات کارگزاری‌ها به‌صورت آنلاین ارائه شود، افراد می‌توانستند سهام خود از طریق یک کارگزاری خریده و در کارگزاری دیگری به فروش برسانند. در این مدل معاملات، موضوع کارگزار ناظر، چندان مورد توجه نبود. اما با اینترنتی شدن خدمات کارگزاری‌ها، دیگر امکان خرید و فروش در کارگزاری‌های مختلف مسیر نیست. در پاسخ به این پرسش که کارگزار ناظر کیست، در واقع شما هرگاه از کارگزاری که سهامی را خریداری کنید، همان کارگزاری، کارگزار ناظر معامله شما بوده و باید سهام خود را از طریق همان کارگزاری به فروش برسانید. (مگر این که از طریق منوی حساب کاربری خود، کارگزار ناظرتان را تغییر دهید!)

پس هر کارگزاری که شما به عنوان کارگزاری اصلی خود در آن معامله کنید، همان کارگزاری ناظر شما خواهد بود. مگر این که شما رسماً در یک کارگزاری دیگر ثبت‌نام کرده و معاملات خود را در بستر آن انجام دهید.

اسپرد چیست؟

در پاسخ به این که اسپرد چیست، می‌توانیم بگوییم که اسپرد یکی از اصطلاحات بازار فارکس است. اسپرد «Spread» به تفاوت بین قیمت خرید و فروش یک ارز در فارکس اشاره دارد. در فارکس، مفهوم «BID» به قیمت فروش یک ارز و مفهوم «ASK» به قیمت خرید یک ارز اشاره دارد. حال می‎‌خوهیم بدانیم تعریف دقیق اسپرد چیست؟ اسپرد، همان تفاوت قیمت بین بید و اسک است. مقدار اسپرد را با مفهومی به نام پیپ «Pip» اندازه‌گیری می‌کنند. پیپ به یک هزارم واحد ارز اشاره دارد. معاملات در فارکس به‌صورت جفت‌ارزی در برابر هم انجام می‌شوند. کوچک‌ترین واحد متغیر در قیمت جفت‌ارزها را می‌توان با پیت اندازه گرفته و اسپرد آن را مشخص کرد. تصور کنید که در معامله جفت‌ارز EUR/USD (یورو اروپا در برابر دلار آمریکا)، نرخ معامله برابر با ۱٫۲۵۴۱ است. حالا تصور کنید پس از چند ساعت یا چند روز، قیمت به ۱٫۲۵۴۹ برسد. در این‌صورت، مقدار اسپرد برابر با 8 خواهد بود. چون رقم چهارم اعشار در قیمت‌‌ها از 1 به 9 تغییر کرده است!

چرا بهتر است قبل از ورود به فارکس، در بورس فعالیت کنیم؟

تریدرهای برتر توصیه می‌کنند که قبل از این که وارد فارکس شوید، در بازار بورس فعالیت کنید. چون بورس یک بازار ملی است. به‌خصوص در بورس تهران، محدودیت‌هایی که برای سود و زیان روزانه در نظر گرفته شده، فضای مناسبی را برای فعالیت و کسب تجربه تریدرهای مبتدی فراهم کرده است (در بورس تهران، قیمت‌های در طول روز نمی‌توانند بیش از 5 درصد افزایش یا کاهش پیدا کنند). این در حالی است که فارکس یک بازار جهانی است و تریدرهایی حرفه‌ای از سراسر جهان در آن حضور دارند. طبیعتاً فعالیت در یک بازار ملی با محدودیت سود و زیان روزانه، آسان‌تر از فعالیت در یک بازار بزرگ جهانی بدون محدودیت سود و زیان است. شما می‌توانید با پی بردن به این که کارگزار ناظر کیست، در یکی از کارگزاری‌های معتبر بورس تهران ثبت‌نام کرده و پس از آشنایی با شیوه معامله در این بازار، وارد مسیر معاملات سهام شوید.

آموزش سرمایه گذاری در بورس و فارکس

چه آموزش بورس و چه آموزش فارکس، با آموزش «تحلیل تکنیکال» آغاز می‌شوند. تحلیل تکنیکال در تمام بازارهای مالی می‌تواند به عنوان ابزار اصلی تحلیل تریدرها مطرح باشد. خوشبختانه در آموزش‌های مقدماتی بورس و فارکس منابع معتبر، سرفصل‌هایی برای آموزش اصولی تحلیل تکنیکال وجود دارد. اما برای این که یک تریدر مبتدی بتواند از شگردهای تکنیکال در جای درست استفاده کرده و نقاط مناسب برای ورود به معاملات و خروج از آن‌ها را پیدا کند، باید ابتدا با آموزش سرمایه گذاری در بورس به کسب تجربه بپردازد. اگر معاملات شما وارد زیان شوند، کل سرمایه شما درگیر نخواهد شد. بنابراین بهتر می‌توانید از شکست‌های تحلیلی خود درس گرفته و تصمیمات معاملاتی صحیح‌تری را اتخاذ نمایید. این در حالی است که اگر بدون آموزش و تجربه، به یکباره وارد معاملات جفت‌ارزی فارکس شوید، ممکن است یک اشتباه به قیمت از دست رفتن کل سرمایه شما تمام شود!

شروع آموزش سرمایه گذاری با دوره‌های «دلفین وست»

وبسایت «دلفین وست» یک منبع آموزشی فارسی غنی برای تریدرهای ایرانی است. دلفین وست توسط اساتیدی مدیریت می‌شود که خود سابقه درخشانی در معاملات مالی دارند. بنابراین به بهترین شیوه می‌توانند دانشجویان خود را با اصلی‌ترین اصول معاملات در بازارهای مالی مختلف آشنا کنند. در قسمت‌های قبل متوجه شدیم که اسپرد چیست؛ این مفهوم می‌تواند مقدمه‌ای برای آموزش فارکس باشد. شما می‌توانید در کنار فراگیری دانش تحلیل در معاملات بورس، سطح آگاهی خود را با یادگیری سایر اصطلاحات فارکس، بالاتر ببرید. اگر قدم به قدم در مسیر آموزش قدم برداشته و از عجله کردن پرهیز کنید؛ در نهایت خواهید دید که از یک تریدر بورس، تبدیل به یک تریدر فارکس حرفه‌ای شده‌اید.

یادگیری قدم به قدم بورس بهترین راه برای شروع سرمایه گذاری پرسود

در این مطلب متوجه شدیم که کارگزار ناظر کیست. پس با برداشت اولین قدم و ثبت‌نام در کارگزاری می‌توانید به بازار بورس تهران ورود کنیم. پس حالا با توجه به این که پیشنهاد ما، ابتدا فعالیت در بورس و سپس ورود به فارکس است، شما می‌توانید همین حالا آموزش سرمایه گذاری در بورس را با شرکت در دوره رایگان «آموزش بورس به زبان ساده» وب سایت دلفین وست آغاز نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا