کسب و کارها

پرفروش ترین کودهای NPK در پرورش گیاهان

اعداد روی کود NPK به چه معناست؟

پرمصرف‌ترین کودها در پرورش گیاهان انواع کود NPK می‌باشد. این کودها درصدهای متفاوتی از عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم را شامل می‌شود. این عناصر پرمصرف کاربرد ویژه‌ای در تغذیه همه گیاهان حتی درختان و گیاهان زینتی دارند و به عنوان پایه اصلی و ثابت در اغلب برنامه غذایی‌ها وجود دارد. همه گیاهان مقادیری از عناصر مورد نیاز را از خاک جذب می‌کنند اما برای باردهی و رشد بیشتر لازم است از کود NPK نیز استقاده کنیم تا این عناصر به مقدار کافی در اختیار گیاه قرار بگیرند. همه خاک‌ها نیز به اندازه کافی حاوی این عناصر ممکن است نباشند و در چنین مواردی استقاده از این کودها ضروری به نظر می‌رسد. نوع کودها بر اساس نوع و نیاز گیاهان انتخاب می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان از هر نوع کود NPK برای یک منظور یا همه گیاهان استفاده کرد. همه فروشگاه‌هایی که اقدام به فروش کود می‌کنند بدون شک تعدادی از انواع کود NPK را برای فروش آماده کرده‌اند. بعضی از انواع پرکاربرد این کودها نظیر کود 36-12-12 و کود 20-20-20 در سایت اطلسی ها نیز موجود است.

اعداد روی کود NPK به چه معناست؟

سه عدد روی کود نشان دهنده ارزش سه ماده یا عنصر مغذی اصلی مورد استفاده گیاهان است. از چپ به راست این اعداد نمایانگر نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند. هر چه این مقدار و اعداد بیشتر باشد یعنی غلظت مواد مغذی در کود بیشتر است. مثلاً در کود 36-12-12 میزان پتاسیم سه برابر میزان نیتروژن و فسفر است و یا در کود 20-20-20 میزان مساوی از هر عنصر و با یک میزان غلظت وجود دارد. نیتروژن تا حد زیادی مسئول رشد رویشی گیاه و برگ‌ها است. فسفر تا حد زیادی مسئول رشد ریشه و رشد گل و میوه است. پتاسیم یک ماده مغذی است که به عملکرد صحیح گیاه کمک می‌کند و در کیفیت محصول تأثیر مستقیمی دارد. پتاسیم باعث خوش رنگ‌تر شدن، درشت‌تر شدن و خوش طعم شدن میوه‌ها خواهد شد.

در مورد گل‌ها نیز باعث تولید شکوفه‌های بیشتر می‌شود. این عنصر مقاومت گیاهان به بیماری‌ها را نیز افزایش داده و وجود آن برای گیاه حیاتی است. آگاهی از مقادیر عناصر به شما کمک می‌کند تا کود مناسب گیاه را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر در حال پرورش سبزیجات برگ‌دار هستید، ممکن است بخواهید کودی استفاده کنید که دارای مقدار نیتروژن بیشتری باشد تا رشد برگ‌ها را تشویق کند. اگر در حال پرورش گل هستید، ممکن است بخواهید کودی استفاده کنید که دارای مقدار فسفر بیشتری باشد تا گیاه به تولید شکوفه‌های بیشتری تشویق شود. قبل از استفاده از کود در باغات نیز، باید خاک خود را آزمایش کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که چه میزان کود برای نیازها و کمبودهای باغ شما مناسب است.

مصرف کودهای NPK برای گیاهان زینتی

مصرف کودهای NPK برای گیاهان زینتی
مصرف کودهای NPK برای گیاهان زینتی

کود NPK با توجه به نوع گیاه و نیازهای آن انتخاب می‌شود و در مصرف آن باید دقت شود. گاهی انتخاب نادرست کود NPK برای یک گیاه می‌تواند منجر به آسیب دیدن و رشد بی‌کیفیت آن‌ها شود. در ادامه به موارد مصرف چند کود NPK پرکاربرد می‌پردازیم. اولین کود که کاربرد وسیعی دارد کود 20-20-20 می‌باشد که بیشتر به رشد رویشی گیاهان کمک می‌کند. وقتی می‌خواهیم گیاه شاخه و برگ بیشتری تولید کند این کود مؤثر است. به این کود، کود کامل نیز میگویند چون میزان فسفر و پتاسیم آن هم نسبتاً بالاست بنابراین بصورت همه جانبه‌ای منجر به پیشرفت گیاه می‌شود؛ یعنی هم ریشه‌ها، هم گلدهی و هم رشد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در گیاهان آپارتمانی برای گیاهان برگی مثل پتوس، شفلرا، نخل‌ها، آگلونما کاربرد زیادی دارد.

کود 36-12-12 نیز یک محصول عالی برای گیاهان گوشتی، ریزیوم دار و پیازی و گلدار است این کود را برای ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها نیز می‌توان استفاده کرد. در گیاهان آپارتمانی برای گیاه سانسوریا و زاموفیلیا به عنوان گود اصلی مصرف می‌شود. کود 10-52-10 نیز جزء کودهای معروف و پرکاربرد است. این کود نقش هورمون ریشه زایی را هم می‌تواند تا حدی داشته باشد چراکه فسفر آن بالاست. از این کود برای افزایش حجم ریشه‌های گیاهان و کمک به ربشه زایی بهتر قلمه‌ها می‌توان استفاده کرد. برخی گیاهان علائم کمبود فسفر را نشان می‌دهند چون فسفر نه تنها در کارکرد ریشه‌ها بلکه در افزایش گل و محصول هم مؤثر است بنابراین با استفاده از این کود فسفر بالا می‌توان کمبود فسفر را نیز برطرف کرد. فروشگاه اطلسی ها نیز با توجه به نیاز به این کودها، بخشی را به فروش کود NPK اختصاص داده است.

آشنایی با سایر عناصر میان مصرف و کم مصرف

کلسیم، گوگرد و منیزیم سه درشت مغذی دیگر هستند. این مواد معدنی ممکن است در خاک وجود داشته باشند، مخصوصاً اگر برای افزایش پی اچ خاک آهک اضافه کرده باشید. گیاهان شما از کلسیم برای تقویت دیواره سلول‌های خود استفاده می‌کنند، در حالی که منیزیم و گوگرد توسط گیاهان در تشکیل کلروفیل و تقویت رشد قوی گیاهان استفاده می‌شود. ریزمغذی‌ها شامل هفت ماده معدنی هستند که برای سلامت گیاه ضروری می‌باشند اما در مقادیر بسیار کم مصرف می‌شوند. زرد شدن برگ‌ها، شاخه‌های در حال مرگ و توقف رشد ممکن است نشان دهنده کمبود بور، کلرید، مس، آهن، منگنز، مولیبدن یا روی باشد.

از آنجا که توانایی گیاه در جذب ریزمغذی‌ها تحت تأثیر پی اچ خاک، درشت مغذی‌های موجود و رطوبت خاک است، بسیاری از باغداران کود متعادل 10-10-10 یا کود 20-20-20 را انتخاب می‌کنند که شامل ریزمغذی‌ها باشد یعنی به جای استفاده از کود NPK و کود میکرو بصورت جداگانه از کود NPK غنی شده با ریزمغذی‌ها استفاده می‌کنند البته گاهی کمبود بیش از حد ریزمغذی‌ها باعث می‌شود تا مجبور به استفاده از کود ریزمغذی شویم. در اطلسی ها ریزمغذی‌ها برای گیاهان آپارتمانی حتماً توصیه می‌شود چون برخی کمبودها اثرات منفی در رابطه با رشد و سلامت این گیاهان می‌گذارد. در هر صورت اینکه چه سیاستی برای کود دهی استفاده کنیم برای هر گیاه و منطقه و جتی نوع خاک مصرفی ممکن است متفاوت باشد.

برای خرید اینترنتی بهترین بذر، کود، خاک، گلدان و لوازم باغبانی به سایت فروشگاه گل و گیاه اطلسی ها به نشانی اینترنتی www.atlasiha.com مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا