کسب و کارها

بروشور یا کاتالوگ چاپ کنم؟

وقتی صحبت از تعیین قالب نهایی پیام‌های بازاریابی چاپی یا پستی می‌شود، تعیین دقیق اینکه کدام یک از محصولات ارائه شده آنلاین با طرح، هدف یا بودجه برنامه‌ریزی شده شما مطابقت دارد دشوار است. از میان تمام محصولاتی که ارائه می‌دهیم، بروشور و کاتالوگ دو مورد از موثرترین و پرفروش‌ترین محصولاتی‌اند که اغلب هم سردرگم‌کننده هستند. 

درعین حال که چاپ بروشور و کاتالوگ هردو برای اهداف خاص خود بسیار موثر هستند، هرکدام نقاط قوت ویژه‌ای با انواع خاصی از قابلیت‌های محتوا دارند که درصورت ادغام با طرح‌ها یا چیدمان مناسب، آن‌ها را قدرتمند می‌کنند. 

تصور کنید که برای تعطیلات به یک مکان نسبتا پرجمعیت و تجارتی رفته‌اید که بسیاری از آژانس‌ها درحال رقابت برای جلب توجه توریست‌های همچون خودتان هستند. بسیاری از هتل‌ها، کانکس‌ها یا شرکت‌های اجاره املاک تعداد زیادی آگهی چاپی در اختیار میهمانان قرار می‌دهند. برای چاپ کاتالوگ، از مدلهایی که لبهء تاشده‌ی دارای کناره‌دوزی است، استفاده می‌شود که محتوا و مطالب مجله‌مانند درباره جاذبه‌های محلی در آن بچشم می‌خورد؛ مابقی، دفترچه‌های کوچک حاوی بُن و فهرست موجودی فروشگاه خواهند بود.

درواقع بجز مشخصات فیزیکی عمومی، تفاوت چندانی بین کاتالوگ و بروشور وجود ندارد. مثلا، شاید اول به نحوه تاشدن و اتصال صفحات محصول و شکل‌دهی محصول چاپی نهایی توجه شود.

معمولا عطف کاتالوگ نسبت به بروشور، بلندتر بوده و برای نگهداری صفحاتش، ته‌دوزی می‌شود. از طرفی، بروشور فقط کاغذ تاشده است و معمولاً فقط از یک ورق تهیه می‌شود و می‌توان از الگوهای متفاوت برای تازدن آن استفاده کرد.

هرچند تفاوت‌هایی که برشمردیم به تشخیص کاتالوگ و بروشور از هم کمک می‌کند، ولی دقیقاً به ما نمی‌گوید برای انتقال پیام‌مان باید از بروشور استفاده کنیم یا کاتالوگ.

اینجاست که تعریف فرهنگ ‌لغت از این دو واژه، به کمک‌مان می‌آید؛ کاتالوگ «فهرستی از  قیمت و مشخصات کالا یا خدمات که بصورت چاپی یا الکترونیکی (e-catalog) در اینترنت، منتشر می‌شود» است.

همچنین، بروشور «نشریه‌ای متشکل از یک ورق که عموماً برای تبلیغات بکار می‌رود»، است.

 براساس این تعاریف، با تفاوتهایی از این دو آشنا شدیم که می‌تواند در تصمیم‌گیری برای انتخاب از بین این دو گزینهء مورداستفاده برای انتشار اطلاعات، کمکمان کند. همانطور که از تعریف آن استنباط می‌شود، کاتالوگ الزما دارای فهرست است. فهرستی که مثلا می‌تواند موجودی ‌کالای یک فروشگاه، کالاهای بخصوص یک مغازه، یا لیست املاک روبه‌دریا که برای معامله موجود است را شامل شود؛ اساساً کاتالوگ، یک لیست است.

درنتیجه منطقی‌تر است که فهرست‌های چندصفحه‌ای و طولانی، در صفحات چاپیِ نسبتاً بلندتر تهیه شود. آیا آنچه گفته‌شد بدین معنیست که کاتالوگ باید صرفا لیستی از موجودی، اجناس و املاک باشد؟ هرگز اینطور نیست!

تا جایی که ما اطلاع داریم، تفاوت کاتالوگ و بروشور در اندازه و نحوهء اتصال صفحات آن است.

داشتن کمی خلاقیت در مرحله‌ی آماده‌سازی، به برندتان مزیتی می‌دهد که نسبت به رقبا برتری پیدا می‌کنید. اگر طراح یا مدرکی در دسترس دارید، حتما اندازه نشریه خود را با یکی از الگوهای ما در این صفحه، مطابقت دهید.

صرف نظر از اینکه کدام قالب را انتخاب می‌کنید، تعداد بیشماری راه برای نحوه‌ی پرکردن فضای ارائه شده با تصاویر زیبا و با کیفیت وجود دارد. و با تکنیک چاپ افست با هزینه معقول تعداد زیادی از کاتالوگ یا بروشور قابل چاپ خواهد بود. اگر بخواهید کاتالوگ را با فهرست خودتان یا صفحات یک کتاب رنگ آمیزی‌شده پر کنید.

زمانیکه تصمیمتان در مورد اینکه کاتالوگ یا بروشور داشته باشید نهایی شد و هنگامیکه طرح بندی را مطابق دستورالعمل های قالب تعیین شده طراحی کردید، میتوانید برای سفارش چاپ با مجتمع چاپ روتا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا