کسب و کارها

ترخیص کالا چیست و چه مراحل و مدارکی نیاز دارد؟

ترخیص کالا یک روند و تشریفات گمرکی می باشد که برای صادرات و یا واردات کالا از کشور های دیگر باید طی شود. در تمام کشور های جهان گمرک محلی برای کنترل ورود و خروج کالاها از مرزهای آن کشور می باشد. هرکالایی که از کشور خارج و یا به کشور وارد می شود باید از مسیر گمرک عبور کرده و تشریفات گمرکی آن انجام شود. در غیر این صورت آن کالا قاچاق به حساب می آید.

شرکت سلطان یاقوت یکی از شرکت های متخصص در امر ترخیص کالا، صادرات و واردات می باشد.این شرکت  از سال 1391 فعالیت خود را به طور رسمی آغاز نموده وخدمات ارزنده ای در حوزه ترخیص و واردات کالاهای مایحتاج و صادارت کالاهای تولیدی و همچنین تامین کالای تجار و حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ کالاها و تحویل در مقصد را برای مشتریان خود به انجام رسانده است.

شرکت سلطان یاقوت با بکارگیری نیروهای متخصص و مجرب سعی در ارائه بهترین خدمات در زمینه تشریفات گمرکی با قیمت های مناسب در کمترین زمان ممکن را دارد.

از جمله خدماتی که این شرکت تجاری و بازرگانی به مشتریان خود ارائه می دهد می توان به: حمل و نقل کالاها، تشریفات ارزی، حواله نیمایی، بانکی، ترخیص کالاها، خرید کالا، ترانزیت و ترانشیپ کالاها و تحویل در مقصد اشاره کرد.

ترخیص کالا چیست؟

به طور کلی تمامی مراحلی که برای دریافت و آزاد کردن کالاهای وارداتی و صادارتی باید انجام شود را ترخیص کالا می گویند. برای ترخیص کالا نیز باید تمام مدارک کالا از زمان خرید تا بسته بندی و حمل و نقل و آزاد سازی کالا از انبار های گمرک چه به صورت الکترونیکی و چه به صورت فیزیکی آماده باشد. تا بتوان برای ترخیص کالا اظهار نامه را تنظیم کرد. همچنین در زمان ترخیص کالا باید تمام هزینه های ترخیص کالا اعم از هزینه های حمل و نقل، حقوق گمرکی، مالیات کالا، سود بازرگانی کالا و ….. توسط صاحب کالا و یا نماینده قانونی وی پرداخت شود. همانطور که متوجه شدید پروسه ترخیص کردن کالاها در عین سادگی یک امر تخصصی و پیچیده می باشد که توصیه ما به شما عزیزان این است که از افراد متخصص و کاردان در این زمینه کمک بگیرید.

ترخیص کار گمرک کیست؟

ترخیص کار در واقع فردی مسلط و کاردان  به امور گمرکی و بخشنامه های گمرکی می باشد و می تواند تمام پروسه ترخیص کالا را بدون هیچ مشکلی در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه به انجام برساند. اگر خودتان بدون داشتن دانش و تجربه کافی قصد انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا را دارید باید بگویم که در نهایت موجب اتلاف وقت و انرژی و همچنین هزینه های بیشتر برای خود خواهید شد. ترخیصکار با تسلطی که بر امور تشریفات گمرکی دارد ترخیص کالایی سریع و کم هزینه ای را برای شما به ارمغان خواهد آورد. شما تجار عزیز برای هرچه بهتر انجام شدن امور ترخیص کالا و تشریفات گمرکی کالای خود می توانید از شرکت های ارائه دهنده خدمات واردات و صادارت کمک بگیرید.

ترخیص کالا دغدغه تجار

ترخیص کالا در سریعترین زمان ممکن و تحویل آن در زمان مقرر همیشه از مهمترین دغدغه های تجار بوده است. زیرا بعد از ترخیص کالا و تحویل آن می توان قیمت تمام شده آن را محاسبه کرد. صادرات کالا یکی از ارکان اصلی در ترخیص کالا از گمرک های کشور می باشد و به همین دلیل سریعتر و کم هزینه تر از واردات کالا است. به همین دلیل یکی دیگر از دغدغه های تجار اطلاع کامل از گمرکات کشور های هدف می باشد که داشتن اطلاعات در زمینه تشریفات گمرکی ترخیص کالا در این گمرک ها کمک مضاعفی به تجار و صادر کنندگان کالا می کند. و به همین دلیل داشتن ترخیص کاری مطمئن و زبده، فعال و امانت دار که به قوانین و مقررات گمرکات مختلف آگاه باشد. از راههای رسیدن به ترخیص سریع است و این جهت حائز اهمیت می باشد که ترخیص و تحویل به موقع کالا به بازار مصرف از ضرر و زیان جلوگیری کرده و سود دهی بالایی دارد.

نقش ترخیص کار در فرآیند ترخیص کالا چیست

همانطور که گفته شد فرآیند ترخیص کالا در عین سادگی، تخصصی و پیچیده می باشد و انجام مراحل آن نیاز به سابقه و مهارت دارد و تبحر فرد ترخیص کننده کالا از گمرک، به سالهای فعالیت آن در گمرک ها و کالاهایی که از گمرک ترخیص کرده و با انواع پیچیدگی ها کالاهای مختلف سرکار داشته بستگی دارد زیرا فردی که کاردان بوده با مشکلات و پیچیدگی ها و حتی مدارکی که برای ترخیص کالا در آن زمان مورد نیاز است آشنایی دارد و زمان کمتری صرف ترخیص کالای شما خواهد شد. زیرا زمان در ترخیص کالا کلید موفقیت تجار است. همانطور که می دانید ترخیص کار گمرک با وکالتی که از جناب شما دارد به عنوان نماینده قانونی شما می تواند کلیه امور تشریفات گمرکی کالا را به انجام برساند و تجار، بازرگانان را از درگیری فکری و رفت و آمد های مکرر برای انجام امور ترخیص کالا بی نیاز می کند.

مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص کالا

یکی از مهمترین مراحل برای ترخیص کالا اخذ مجوزات مورد نیازبرای کالاها می باشد که باید از سازمانها مربوطه دریافت کنید. برخی از کالاها برای ترخیص نیاز به اخذ مجوز از سازمان محیط زیست خواهند داشت برخی دیگر از کالاها هم برای ترخیص نیاز به اخذ مجوز از سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی دیگر نیز برای ترخیص نیاز به اخذ مجوز از سازمان صنعت و کشاورزی، برخی از کالاها برای ترخیص نیاز به اخذ مجوز از سازمان مبارزه با مواد مخدر و …. خواهند داشت. برای اینکه متوجه شویم که آیا کالای مورد نظر ما برای ترخیص به اخذ مجوز از کدام سازمانها نیاز دارد باید مطالعه بخشنامه های ارسالی بپردازیم. و یا از ترخیص کار و حق العمل کاری ماهر مشورت بگیرید تا در زمان ترخیص کالا دچار مشکل نشده و ترخیص کالایی سریع و کم هزینه داشته باشید.

نحوه ارزش گذاری کالا در زمان ترخیص کالا

یکی از مهمترین مراحل در زمان ترخیص کالا نحوه ارزش گذاری کالا است که مرحله بسیار مهمی برای تجار می باشد. در دفاتر گمرکی که وجود دارد به صورت های متفاوتی برای کالا قیمت گذاری انجام می شود. و تسلط تاجر و یا ترخیص کار در این زمینه بسیار مورد توجه است زیرا هرچه تجربه و سابقه ترخیص کار و یا تاجر در زمینه ترخیص آن کالا بیشتر باشد راحتتر می تواند ارزش واقعی کالا را اعلام نماید. تاجر یا نماینده صاحب کالا برای تعیین ارزش گذاری باید به سامانه TSC مراجعه نماید.

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا

همانطور که می دانید برای ترخیص کالا باید اظهارنامه ای تنظیم شود و برای تنظیم اظهارنامه چه به صورت فیزیکی و چه به صورت الکترونیکی به مدارکی همچون قبض انبار، کارت بازرگانی ، مجوزات مورد نیاز برای کالا مانند: مجوزهای بهداشت، قرنطینه نباتی و ….  گواهی و یا فاکتور خرید و فروش کالا، ترخیصیه، پروفروما، اینویس، گواهی مبدا، نامه تامین ارز یا برات، ثبت سفارش ، لیست های عدل بندی، بیمه نامه، پروانه بهره بردای، پروانه صادراتی،  کاتولوگ معرفی کالا، برای کالاهایی که توسط حق العمل کار و یا ترخیص کار ترخیص می شود باید وکالتنامه رسمی و یا کارت حق العمل کاری نیز در اظهارنامه ارائه شود.

در مرحله ثبت کالا قسمتی برای احراز هویت و تعیین مسیر کالا می باشد که در این قسمت دایره فنی گمرک اسناد شما را بررسی می کند و در صورتی که اسناد ارائه شده شما تایید شود. یک شماره ثبت یا کوتاژ به کالایی که اظهار کرده اید تعلق می گیرد. دریافت این شماره کوتاژ به معنی این است که اظهارنامه واردات و صادرات کالا با شماره ای اختصاصی ثبت و مهر شده است.

بازرسی کالا در مبدا به چه معناست

بازرسی کالا در مبدا یعنی که قبل از اقدام به حمل کالا، کالا توسط یکی از شرکت های مورد تایید سازمان استاندارد مورد بررسی قرار گیرد و اگر مورد تایید بود گمرک نسبت به صدور گواهی ترخیص کالا اقدام می کند. باید توجه داشته باشید که دامنه فعالیت شرکت بازرسی مهم است و باید طبق استاندارهای گمرک باشد.

تعیین مسیر در ترخیص کالا به چه معنی است

کالاهایی که در گمرک هستند بعد از ارزیابی در یکی از سه مسیر سبز، زرد و قرمز قرار می گیرند. قرارگیری کالا در یکی از دو مسیر زرد و قرمز نشان دهنده این است که کالای شما برای ترخیص نیاز به بررسی و مطابقت کالا با اسنادی که شما ثبت کرده اید  دارد. و بعد از طی کردن این مرحله کالای شما در دایره ارزش اظهاری، سوابق گمرکی و …. مورد بررسی مجدد قرار می گیرد.

منظور از مسیر سبز در تعیین مسیر ترخیص کالا چیست؟

وقتی در زمان ترخیص کالا بازرسانی که کالای شما را مورد بررسی قرار می دهند در حین بازرسی کالا و بررسی مدارک کالا متوجه می شود که تمامی مدارک ارائه شده توسط شما درست بوده مسیر سبز را برای ترخیص کالای شما انتخاب می کنند و انتخاب مسیر سبز در ترخیص کالا به معنی اخذ مجوز های لازم ( در صورت نداشتن مجوزها ) و یا به معنی مستقیم ارجاع به صندوق و صدور ترخیصیه و پرداخت هزینه ها می باشد.

منظور از مسیر زرد در تعیین مسیر ترخیص کالا چیست؟

زمانی که بازرسان در حین بازرسی کالا متوجه کم بود مدارک ارائه شده شوند و یا تناقضی در مدارک ارائه شده و کالای ترخیصی باشد مسیر زرد را برای ترخیص کالا در پرونده شما انتخاب می کنند و انتخاب مسیر زرد به معنای بررسی دوباره اسناد توسط کارشناس سرویس گمرک و همچنین ارزیابی بخش دوباره ارزش گذاری و بعد از آن ارجاع به صندوق می باشد.

منظور از مسیر قرمز در تعیین مسیر ترخیص کالا چیست؟

هنگامی که بازرسان در حال بررسی کالای شما متوجه کم بود مدارک و یا عدم ارائه مدارک لازم در ترخیص کالا شوند. مسیر قرمز را در پرونده شما انتخاب می کنند. هنگای که مسیر قرمز برای پرونده کالای ترخیصی شما انتخاب می شوند به این معناست که باید ارزیابی و کنترل کالا به صورت فیزیکی توسط بازرسان گمرک انجام شود و بعد از آن مجوز های لازم برای ترخیص کالا را دریافت نمایید. بخش دایره ارزش گذاری دوباره باید ارزش کالای شما را مشخص کرده و اسناد توسط کارشناس سرویس گمرک بررسی شوند؛ بعد از انجام تمامی این موارد می توان پرونده کالای شما را به صندوق ارجاع کرد و با پرداخت هزینه ها برای ترخیص کالا اقدام نمایید.

بازرسی کالا در مقصد به چه معناست

برای کالاهایی که در مبدا بازرسی آنها انجام نشده است نمونه های کالا در زیر نظر بازرس مربوط به استاندارد و همچنین نماینده ای که از طرف شرکت بازرسی فرستاده شده است در یکی از آزمایشگاه ها مورد تایید سازمان های همکار سازمان استاندارد مورد بررسی قرار می گیرد و بعدا از آن گواهی ترخیص آنها صادر می شود.

نقش ترخیص کار در فرآیند ترخیص کالا چیست

بررسی تعرفه گمرکی کالا چگونه است

کارشناسان بررسی تعرفه گمرکی کالا در گمرک کالا را در گمرک بررسی کرده و با اسنادی که شما ارائه کرده اید مطابقت می دهند و در صورت عدم مشکل آن را امضاء و تایید می کنند.

قبض انبار در ترخیص کالا به چه معناست

همانطور که در بالاتر به آن اشاره شد قبض انبار مدرکی است که توسط انبار دار در زمان تحویل گرفتن کالا از صاحب کالا و یا نماینده قانونی وی دریافت می شود. در قبض انبار تمامی مشخصات کالا درج شده است و نیازی به دادن مدرک دیگر نمی باشد. با توجه به قوانین گمرکی در ایران هر کالایی که وارد محدوده گمرکی این کشور شود باید در دفاتر انبار ثبت و بعد از آن اظهار نامه برای آن بار تنظیم شود. قبض انبار یکی از مهمترین اوراق در گمرک و همچنین در زمان ترخیص کالا می باشد. که همانطور که گفته در آن تمام اطلاعات مربوط به کالا و صاحب کالا، شرکت حمل و نقل کننده کالا، نوع کالا، وزن و حجم کالا، نوع بسته بندی آن و همچنین تاریخ ورود به گمرک و زمان تخلیه بار در انبار های گمرک، مشخصات کانتینر آن، تعداد بسته ها، شماره پیگیری، انبار نگهداری، شرایط بار در هنگام تخلیه اعم از پارگی کالا، فرورفتگی و یا شکستگی آن و همچنین مدت زمان نگهداری کالا در انبارهای گمرک و ….  در آن مشخص است.

دریافت سند ترخیص کالا

صاحب کالا پس از تایید نهایی باید نسبت به پرداخت هزینه هایی که از جانب گمرک تعیین شده اقدام نماید. بعد از پرداخت هزینه ها از طرف صاحب کالا و یا نماینده قانونی وی که همان ترخیص کار یا حق العمل کار می باشد. پروانه سبز گمرکی برای وی صادر می شود. و صاحب کالا می تواند اقدامات لازم برای خروج کالا از انبار های گمرک را انجام دهد..

ادامه مطلب در منبع : سلطان یاقوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا